Ruští miliardáři chtějí cestovat za obchodem vrtulníkem

- Aktuality autor: Danica Klein

Rusko je se svými miliardáři vysněným rájem výrobců vrtulníků. Oligarchové či VIP by tu rádi létali přes metropoli, aby se vyhnuli zácpám, ale v Moskvě, ekonomických plících Ruska, je nebe pro takové přelety uzavřeno.

"Je to trh, který tu existuje, protože tu jsou velmi bohatí lidé, oligarchové, obchodníci, a tito lidé dávají přednost praktickému a rychlému dopravnímu prostředku, jímž je vrtulník," říká Laurence Rigoliniová, generální ředitelka firmy Eurocopter Vostok, která je pobočkou výrobce helikoptér Eurocopter. Sektor obchodního letectva představuje téměř 30 procent prodeje skupiny do Ruska, upřesnila.

Eurocopter Vostok chce uvést na ruský trh do konce letošního roku nový model nazvaný Mercedes-Benz Styl realizovaný ve spolupráci s německou skupinou. Půjde o vrtulník typu EC 145. Podle Rigoliniové to je budoucí obchodní hit. Pro Rusko je typická klientela dávající přednost luxusu, která si může zaplatit vše, co je nové, uvedla. Podobně je tomu u americké skupiny Bell Helicopter.

Překážkou je zákaz přeletů nad Moskvou

Podle jednoho z jejích ředitelů pro Evropu a Rusko Patricka Moulaye je v Rusku velká poptávka na rozdíl od zbytku Evropy, která v posledních třech letech zůstává poněkud stranou. Obchodní letectví je sektorem, v němž je Bell Helicopter v Rusku nejúspěšnější, upřesnil a dodal, že tady skupina loni prodala šest strojů VIP.

"V Rusku je jistý počet osob, které nakupují velmi impulzívně a cena stroje není v jejich rozhodování důležitým prvkem, zatímco na dalších trzích v Evropě zůstává cena určující," uvedl Moulay. Skupina naznačila, že má již ruské objednávky na dva své modely, které jsou teprve ve fázi vývoje, na AW 169 a AW 189.

Překážkou je zákaz přeletů nad Moskvou, v níž podle březnové klasifikace časopisu Forbes žije nejvíce miliardářů na světě. Právě zde je tedy klientela, která by vrtulníky nejvíce nakupovala. Vzdušný prostor nad Moskvou kontroluje moskevská radnice. Ruská federální služba ochrany ústavních činitelů (FSO) má však k tomu také co říci.

Bez prudkého rozvoje

Ruská asociace průmyslu vyrábějícího vrtulníky se snaží už léta dosáhnout výjimek, zvláště omezení zóny zákazu letů, která nyní sahá až k periferiím, a povolení letů například nad řekami. Dosud bezvýsledně. Ruský deník Vedomosti však v únoru informoval o tom, že se na radnici diskutuje o možnosti nahradit oficiální vozidla vybavená modrým majáčkem vrtulníky.

Moskvané se pravidelně bouří proti těmto majáčkům, které používají vysocí funkcionáři a členové vlády, ale také privilegované osobnosti ze světa obchodu či showbyznysu. Ti mohou jezdit bez ohledu na pravidla silničního provozu a bez ohledu na jeho bezpečnost, aby se vyhnuli velkým zácpám v Moskvě. Dokud budou platit současné předpisy, zůstane ruský trh takový jaký je, zajímavý, ale bez prudkého rozvoje, soudí Patrick Moulay.

Naopak toho dne, kdy se předpisy změní a nad Moskvou se bude moci létat a přistávat v ní, bude zde mimořádně expanzivní trh, ujišťuje.

Tagy: cestování obchod vrtulník

Zdroje: ČTK