Řebíček je opět v podezření
Společnost Viamont exministra dopravy Aleše Řebíčka má další exkluzivní zakázku od státu. Provádí opravy mostů na Labi v celkové hodnotě jeden a půl miliardy korun.
Ještě v době, kdy Řebíček šéfoval ministerstvu dopravy, připravili jeho podřízení tender na úpravy labských mostů, aby pod nimi mohly proplouvat velké lodě. Ovšem samotná řeka nemá dostatečný průtok na to, aby se po ní také stroje vůbec mohly plavit.
Ministrova firma
Řebíček Viamont zakládal a původně v něm vlastnil třetinový podíl. Když v roce 2006 přešel do politiky, tak se údajně vazeb na společnost zbavil. Akcie Viamontu ale byly donedávna anonymní. A podle propočtů Hospodářských novin dostala firma za dobu Řebíčkova ministrování státní zakázky v hodnotě přesahující 14 miliard.
Viamont v letošním roce koupila stavební firma Strabag, přičemž díky už dříve dojednaným kontraktům mohli vydělat i tajemní vlastníci.
Mosty jsou výš, ale vody je pořád málo
Například zvedání mostu v Kolíně dokončí společnost ještě letos. Cena činí 1,23 miliardy, z toho 877 jde z fondů EU. Firma už zrealizovala dvě stomilionové opravy mostů v Nymburce a Poděbradech. Není ale jasné, kdy pod nimi budou plout velké lodě, řeka pro takový provoz po většinu roku nemá dostatečnou hloubku.
Dopravu po Labi omezuje letitý spor s ekology, kteří brání vybudování jezů na úseku před německými hranicemi. Na stranu ekologů se postavilo i ministerstvo životního prostředí a tak není jasné, kdy a jestli vůbec ke stavbě dojde.
Podle rejdařů jsou úpravy k ničemu
Navíc dopravní firmy tvrdí, že jim vyšší mosty vůbec nepomohou. „Je to, jako by se nejdřív postavila svodidla, a teprve pak se budovala dálnice."
S tím nesouhlasí Ředitelství vodních cest, které považuje investici za užitečnou. Ovšem nikdo není schopen říct, kdy doprava opravdu začne fungovat.
O problém se zajímá i NKU
Celou věc již vyšetřuje Nejvyšší kontrolní úřad. Kontroloři totiž odhalili, že stát není schopný uspokojivě vysvětlit, proč se do infrastruktury Labe vyplatí investovat. Vše je podloženo pouze obecnými prohlášeními, že je lodní doprava ekologičtější než silniční. „Kritiku NKÚ nebudeme komentovat," odmítá Václav Straka z Ředitelství vodních cest.
„To by asi neprošlo, kdyby to bylo zbytečné, ne?" hájí stavební práce Řebíček. Úředníci ministerstva věří, že jednou ke stavbě jezů dojde a zdvižené mosty pak budou potřeba.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,110 | 25,190 |
USD | 24,020 | 24,140 |