Chládek se chlubí: Čeští žáci uspěli v testech díky moderní výuce
1. 4. 2014 – 17:50 | Zpravodajství | Michal Polák
Čeští žáci uspěli v mezinárodním testování PISA 2012 v takzvaných problémových úlohách. Čeští školáci skončili z 44 testovaných zemí mezi 16. až 17. místem. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) se domnívá, že je to důkazem odklonu od tradičního systému výuky memorováním.
"Pro mě je to jasný signál, že české školství se odklání od drilování k řešení problémů," pochvaloval si Chládek. Zatímco dřív se od žáků vyžadovalo hlavně poslušné poslouchání učitelova výkladu, nyní se ve třídě čím dál častěji pracuje v malých skupinkách a učitel se žáky diskutuje o možných řešeních daného problému.
V testování skončili nejlépe žáci z asijských zemí - Korey, Japonska, Macaa (Čína) či Singapuru. Podle Chládka za tím stojí odlišné pojetí výuky v těchto zemích, ale třeba i větší zapojení moderních technologií do vzdělávání. "Jedna možnost je zapojit moderní technologie do základních škol už od prvních tříd," myslí si Chládek, který chce na moderní pomůcky čerpat peníze třeba z evropských fondů. Zároveň zdůraznil, že chce více podpořit učitele a dát jim vyšší platy.
V Česku se do elektronického testování zapojilo 2800 žáků na 297 školách. Žáci museli řešit například to, jak se co nejmenším počtem kliků dostat na MP3 přehrávači k zadané hudbě.
Už v prosinci byly zveřejněny výsledky srovnání PISA 2012 v matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, české děti v tomto testování patřily spíš k průměru. "Ty státy, které mají výborné výsledky v gramotnostech, mají horší výsledky v řešení problémů," upozornil ale ministr spolu s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.