Ruské politické špičky obnoví autopark

- Aktuality autor: red

Autopark nejvyšších představitelů Ruska asi znovu doplní vozy domácí výroby, které z kremelských garáží zmizely v polovině 90. let.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Podle nejnovější informace hospodářské správy Kremlu je pravděpodobné, že "ve střednědobé perspektivě" budou ruský prezident a premiér znovu jezdit ve vozech značky ZIL známých ze sovětské éry. Dosud pro ně auta kupovali v cizině.

V Rusku už přes sto let existuje instituce nesoucí jméno "garáž zvláštního určení" (GON). Garáž založil v roce 1907 dvůr cara Mikuláše II. a parkovaly v ní vozy určené výhradně pro monarchu. GON přežila války a revoluce, ale krátce po rozpadu Sovětského svazu ji opustily vozy domácí výroby. Prezidenti Boris Jelcin, Vladimir Putin i Dmitrij Medveděv si vybrali reprezentační vozidla cizích značek, dnes jezdí ruské vedení v autech značky Mercedes.

Podle dnešních zpráv ruských médií se to ale nejspíš brzy změní. Právo parkovat v GON by znovu měly dostat vozy staré sovětské značky ZIL (zkratka názvu Lichačovův závod - Zavod imeni Lichačova), samozřejmě vyrobené s ohledem na moderní státnické potřeby.

Automobila ZIL vznikla v roce 1916 jako AMO (Moskevská automobilová společnost) a vyráběla hlavně náklaďáky. V roce 1931 dostala do názvu Stalinovo jméno (ZIS) a o pět let později začala vyrábět první sovětský sedmimístný reprezentační vůz ZIS-101. Tichou inspirací byl tehdy sovětským konstruktérům americký Buick.

Po Stalinově pádu získala továrna dnešní jméno, které ji dal ruský automobilový konstruktér Ivan Lichačov. Závod kromě aut vyráběl i vojenskou techniku, ale třeba také jízdní kola nebo ledničky. Po rozpadu SSSR prošla továrna těžkým obdobím hospodářského propadu, ale přechod na nové tržní podmínky přežila. Dnes drží hlavní majetkový podíl moskevská radnice.

Zatímco autopark obohatí vozy domácí výroby, vládní hangáry už přivítaly nový letoun cizí značky. Poprvé v historii budou nejvyšší představitelé státu létat v jiných než domácích strojích - na střední a krátké vzdálenosti se bude používat letadlo Falcon francouzského výrobce Dassault Aviation.

K modernizaci leteckého vybavení sáhl podle agentury ITAR-TASS Kreml po nedávné tragické havárii polského vládního letadla u Smolenska. Důvody prý ale byly i finanční. Let se starým iljušinem Il-96-300 na časté trase Moskva-Petrohrad stál skoro půl milionu rublů (asi 340 milionů korun), při letu Falconem cesta vyjde na pětinu.

Zdroje: ČTK