Požitky samotářských Japonců

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Někteří Japonci už mají skupinových aktivit plné zuby. Vzrůstá tedy poptávka po službě, v jejímž rámci si různé radosti mohou vychutnat v naprostém osamění. Takový klient se nazývá ohitorisama. A pro podnikatele je zlatý důl.

Mladý muž to v karaoke kabince pro jednoho pořádně rozjíždí

Mladý muž to v karaoke kabince pro jednoho pořádně rozjíždí,zdroj: Profimedia.cz

Jednou za čas se Masaki Kitakoga rád uchýlí do malé kabiny s karaoke a uprostřed živé tokijské čtvrti Šindžuku si z plných plic půldruhé hodiny zpívá. Je úplně sám. 

Křičet sám do mikrofonu uvolňuje napětí a umožňuje odstranit stres, svěřuje se tento třiatřicetiletý zaměstnanec. Někdy přichází společně s přáteli, ale karaoke o samotě má zvláštní přitažlivost: může se plně oddat své vášni, zpívat si co chce a nemusí poslouchat někoho jiného.

V Japonsku je stále méně tabu oddávat se bez společnosti aktivitám, které jsou poněkud podivínské. Dokonce se to děje ve jménu určité svobody.

O samotě žijících lidí je v Japonsku stále více: je to více než třetina domácností v zemi, která má více než 126 milionů obyvatel. Moderní japonská společnost neupřednostňuje spontánní kontakt a nalézt partnera je mnohem obtížnější než dříve, kdy podniky sloužily jako místo k seznamování.

Do kategorie ohitorisama patří kromě starých lidí - jimž partner zemřel, nebo je hospitalizován či v domově důchodců - mnoho mladých mužů a žen. Ti dokonce odmítají hledat si partnera a raději se těší autonomii, kterou jim dává život o samotě.

Z toho pak těží obchodní svět. Řetězec karaoke Košidaka, mezi jehož zákazníky jsou z třetiny osamělí lidé, vytvořil před šesti lety malé kabiny nazvané Kara, kde si člověk může o samotě po libosti zazpívat. Jak uvádí mluvčí Košidaky Daiki Jamatani, má firma nyní osm zařízení a desetitisíce rezervací jen u odbočky Šindžuku.

Tendence ohitorisama se projevuje všude: v restauracích, kde převládají pokrmy připravené pro jednu osobu, v kinech, kde je možno si za příplatek zakoupit vstupenku do oddělené lóže, ale i třeba v cestovních kancelářích, kde jsou připraveny zájezdy pro jednotlivce.

Když Masaki Kitakoga nejde na karaoke, vydá se někdy sám na cestu. Loni navštívil malý ostrůvek na jihu Japonska. "Samozřejmě by bylo příjemné cestovat s přáteli. Ale měl jsem přesnou představu o tom, co budu dělat, a bylo to fantastické, protože jsem si mohl dělat všechno, co jsem chtěl, a to v takovém rytmu, který mi vyhovoval," říká.

Mnoho Japonců má už dost práce přesčas v kanceláři a neustálého napojení na sociální sítě. Potřebují čas pro sebe, daleko od každodenního shonu, vysvětlují experti.

Podniky nabízejí nejrůznější produkty a služby, aby vyhověly této tendenci, která je naprosto jasně módní, říká analytička z výzkumného ústavu Nomura Motoko Macušitová.

V restauracích řetězce Ičiran si zákazník může sníst svůj pokrm téměř bez lidského kontaktu. "Zahájili jsme tuto koncepci osobního prostoru dřív, než to bylo módní," říká mluvčí řetězce Satomi Nozakiová. "Nabízíme podmínky umožňující hostům vychutnat si pokrm, aniž by je znepokojovaly pohledy ostatních, a této diskrétnosti si váží zejména ženy," dodává.

Hosté si zde objednávají pomocí přístroje, pak se posadí do kabiny, kde je obslouží anonymní osoba, z níž vidí pouze ruce a jen nepatrně tvář při obvyklé úkloně.

Tagy: zábava zahraničí kultura Japonsko zajímavosti a kuriozity obchod a služby

Zdroje: ČTK,AFP