Google se ocitl před soudem. Údajně lhal svým uživatelům

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Americká internetová společnost Google je zodpovědná za klamavou reklamu, která se zobrazila po zadání klíčových slov na jeho vyhledávači. Rozhodl o tom soud v Austrálii, jehož verdikt se patrně dotkne i všech dalších vyhledávačů. Google s verdiktem nesouhlasí a zvažuje další možnosti. Spor totiž původně vyhrál, federální soud ale teď rozhodnutí soudu nižší instance zrušil.

Australský úřad pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (ACCC) v reakci na verdikt uvedl, že za šíření klamavé reklamy teď podle rozhodnutí soudu ponesou zodpovědnost i další firmy, které provozují internetové vyhledávače. Google však tvrdí, že jeho vyhledávač je pouze nástrojem pro zadavatele reklamy, kteří za službu platí.

Právě úřad ACCC se odvolal proti původnímu verdiktu z loňského září, který byl příznivý pro Google. Soud se opřel o výsledek vyhledávání, které se vztahovalo k australské součásti automobilky Honda.

"Vyjasnilo se tak, že Google a další vyhledávače s podobnou technologií budou přímo zodpovědné za klamavé a zavádějící výsledky vyhledávání v placených vyhledávačích," poznamenal předseda ACCC Rod Sims.

Placená reklama byla klamavá

Google podle soudu od března 2006 do července 2007 zobrazoval výsledky vyhledávání k dotazu na společnost Honda Australia takovým způsobem, že místo internetových stránek Hondy se ukázaly stránky konkurenční společnosti CarSales. Výsledek vyhledávání podle soudu vzbuzoval dojem, že společnost CarSales má nějakou souvislost s Hondou Australia, což ale není pravda. CarSales si pouze zaplatila přednostní umístění, proto se zobrazil její web, a ne web Hondy.

Soud proto rozhodl, že Google by měl být zodpovědný za výsledky vyhledávání a že zobrazením placené reklamy se "účastnil jednání, které bylo zavádějící a klamavé". Nakonec je to prý technologie Googlu, co hraje rozhodující úlohu v tom, co a jak bude zobrazeno. Členové poroty posuzovali čtyři různé případy, kdy po zadání klíčových slov byl výsledek zcela odlišný a odkazoval na služby někoho jiného.

Při vyšetřování se zjistilo, že pokud zadavatelé placené reklamy chtěli, aby vyhledávač Google zobrazil ve výsledku hledání jejich web, v nastavení použili klíčová slova odkazující na konkurenci. Lidé, kteří ve skutečnosti konkurenci hledali, tak dostali odkaz na web, který nechtěli.

Jednání, jehož se Google dopustil, není ani na pokutu. Soud ale Googlu nařídil, aby učinil takové změny, že placená inzerce v jeho vyhledávači nebude klamat spotřebitele. Firma také musí zaplatit soudní výlohy spojené s řízením. Spor začal v roce 2007.

Tagy: Austrálie Google reklama nesouhlas

Zdroje: ČTK