České Vánoce budou chudší. Čekejte svetr nebo bačkory
30. 11. 2011 – 17:15 | Zpravodajství | Michal Polák
Češi se chystají utratit za vánoční dárky většinou stejně nebo o trochu více peněz než v loňském roce. Čtyřiačtyřicet procent občanů si přesto myslí, že letošní Vánoce budou proti těm loňským o něco chudší. Bohatší nadílku čeká pět procent lidí a podle 51 procent bude stejná jako loni. Obsah dárků, které lidé najdou pod stromečky, se ale nezmění. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Provident Financial.
Devětatřicet procent dotázaných uvedlo, že za vánoční nadílku utratí méně než 3000 korun. Mezi 3000 až 5000 korunami chce dát za dárky 34 procent Čechů. Loni totéž prohlásilo o tři procentní body více, resp. o dva body méně lidí. Počet lidí, kteří chtějí zaplatit za dárky přes 10.000 korun, se nezměnil. V úmyslu to má sedm procent respondentů. V porovnání s rokem 2009 ale k výraznější změně došlo, v tento rok totiž 52 procent lidí zaplatilo za dárky méně než 3000 Kč a 27 procent mezi 3000 a 5000 Kč.
Lidé obdarují své blízké a přátele zejména praktickými věcmi jako například svetry nebo bačkorami, budou stejně jako loni tvořit 48 procent dárků. Dárky pro zábavu, tedy hračky, knihy, elektroniku nebo sportovní výbavu, nakoupí 25 procent lidí, loni jich bylo 20 procent. Třináct procent chce darovat jen maličkosti a deset procent něco jiného, což je nejčastěji nic nebo peníze.
Vánoční půjčky netáhnou
Za poslední roky navíc ubývá lidí, kteří si chtějí kvůli Vánocům vzít půjčku. Letos ji plánuje 15 procent respondentů, loni to bylo 17 procent a předloni téměř třetina dotázaných. Skutečnost se ale od plánů liší. Loni v listopadu sice jen 17 procent lidí tvrdilo, že si chce vzít před Vánocemi úvěr, nakonec to podle svého vyjádření udělalo dvakrát více respondentů, uvedl Provident Financial.
Necelá polovina lidí stejně jako loni uvedla, že si chce půjčit 5000 až 10.000 korun, a třetina plánovaných úvěrů přesáhne 10.000 korun. Většina lidí pak půjčené peníze dá za dárky a desetina lidí za jídlo.
Společnost v listopadovém průzkumu telefonicky oslovila 1047 svých zákazníků s nižšími nebo středními příjmy.