České dráhy dostaly pokutu 250 milionů

- Aktuality autor: red

Antimonopolní úřad udělil Českým drahám rekordní pokutu 254 milionů korun za zneužití dominantního postavení na trhu v nákladní dopravě. Oznámil to mluvčí drah Ondřej Kubala.

Dráhy s výrokem úřadu nesouhlasí a chtějí podat žalobu k soudu. "Podle nás to rozhodnutí úřadu není správné a vykazuje závažné nedostatky. My jsme v podstatě kritizováni za to, že úspěšně bojujeme s konkurencí," reagoval generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Čtvrtmiliardová pokuta by podle něj měla zásadní dopad do hospodaření ztrátových Českých drah. Jen v osobní dopravě dráhy loni prodělaly zhruba čtyři miliardy. Za Žaludu se postavilo ministerstvo dopravy, které podle mluvčího Martina Kupky "podporuje všechny kroky ke zrušení pokuty". Úřad pokutuje dráhy za jejich chování v době před oddělením nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. První rozhodnutí padlo již před časem; loni v červenci úřad oznámil udělení pokuty drahám ve výši 270 milionů korun. Na základě rozkladu ČD nyní odcházející předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina pokutu snížil na 254 milionů. I tak jde o jednu z nejvyšších pokut dosud udělených ÚOHS a nejvyšší pro České dráhy. Rozhodnutí úřadu obdržely dráhy v pondělí. Podle Roberta Nerudy, prvního místopředsedy úřadu pověřeného jeho řízením, je pokuta nižší o 16 milionů, protože ČD zkrátily dobu svého protisoutěžního jednání. Podle ÚOHS dráhy zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. To prý omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali. "V podstatě se jednalo o odmítnutí obchodovat," podotkl Neruda. ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízela výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh. "Toto jednání mělo s vysokou pravděpodobností vliv na zákazníky, neboť zvýšené ceny se odrazily i v cenách pro konečné spotřebitele těchto služeb," dodal. Podle firmy antimonopolní úřad nevzal v úvahu celou šíři trhu nákladní dopravy, například konkurenci silničních dopravců, a posuzoval pouze situaci na železnici. Úřad podle drážního výkladu prý potrestal dráhy proto, že "účinně konkurovaly v ceně" kamionům. Generální ředitel drah Petr Žaluda navíc nechápe, proč by měla pokutu platit ztrátová mateřská společnost ČD, a.s., která provozuje osobní dopravu. "Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům, a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," uvedl Žaluda. S vedením ČD Cargo prý Žaluda jedná i o rozdělení nákladů na právní spor, které se pohybují v řádech milionů. Ačkoliv dráhy s výkladem ÚOHS nesouhlasí, od kritizovaného jednání upustily.

Zdroje: ČTK