Dnes je úterý 16. prosince 2025., Svátek má Albína
Počasí dnes -1°C Zataženo

Bárta severní Moravě neustoupil, stavět se nebude

16. 8. 2010 – 14:58 | Zpravodajství | red

Bárta severní Moravě neustoupil, stavět se nebude
zdroj: tisková zpráva

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) v pondělí neustoupil zástupcům Moravskoslezského kraje, kterým se nelíbí letošní zastavení tří velkých silničních staveb v regionu.

Představitelé kraje s jeho stanoviskem nesouhlasí. Pro roky 2011 až 2013 chce ale ministr podle svých slov hledat řešení. 

V pátek ministr oznámil zastavení 12 silničních staveb. Ze čtyř zastavených projektů, které jsou v pokročilé fázi výstavby, připadají na Moravskoslezský kraj tři. Je to výstavba silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou; bohumínského mostu na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou, a takzvané prodloužené Místecké v Ostravě, která je dálničním přivaděčem. 

"Ministrovo rozhodnutí je neměnné. S takovým stanoviskem nemůžeme být spokojeni. Zastavil tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Podle něj udělal ministr jediný vstřícný krok vůči kraji, když jeho představitele předběžně pozval na jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2011 a další léta. 

"Budeme se nadále snažit o změnu ministerského rozhodnutí. Celý souboj o peníze pro Moravskoslezský kraj chceme přenést na parlamentní půdu," řekl náměstek. Kraj proto připraví na září setkání všech poslanců zvolených v Moravskoslezském kraji se zástupci dotčených měst a obcí; mnohé z nich samy protestují formou dopisů adresovaných na ministerstvo. "Téma otevře příští týden i moravskoslezský hejtman při setkání premiéra s hejtmany," dodal Novák. 

Bárta podle svých slov zdědil po předchozích ministrech více závazků, než na kolik mu zbývá peněz. Uvedl, že proto nemůže nést odpovědnost "za ukvapená rozhodnutí svých předchůdců". Zároveň se ale bude snažit, aby se v dalších letech investovalo "maximálně ve prospěch občanů". 

Bárta se odvolává na nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. SFDI jen letos eviduje propad rozpočtu o 3,6 miliardy korun oproti plánům; na příští rok se má rozpočet fondu snížit o 35 procent na 33 miliard korun z národních zdrojů. 

"Pana ministra jsme upozornili na to, že jeho rozhodnutí je v rozporu s programovým prohlášením vlády, která navrhuje zlepšit ovzduší na severu Moravy mimo jiné výstavbou obchvatů," dodal Novák. Připomněl, že třetina prachových částic v tamním ovzduší, které je nejhorší v rámci celé země, pochází právě z dopravy. "Zároveň jsme mu sdělili, že náklady na konzervaci některých staveb mohou přesáhnout množství peněz, které je potřeba na jejich dokončení," dodal Novák. 

Severomoravané najdou zřejmě zastání u ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS). "Rozhodnutí o tom, že většina staveb je zastavena v Moravskoslezském kraji, je z mého pohledu problematické a já si na to chci skutečně s panem ministrem Bártou sednout," uvedl Drobil na stanici Rádio Česko. Dostavba dopravní infrastruktury v kraji podle něho zlepší ovzduší na severu Moravy, což je jedna z priorit současné vlády. 

Drobil také upozornil, že případná snaha ministerstva dopravy, které chce ušetřit vypuštěním například protihlukových zdí či přechodů pro zvěř ze silničních projektů, by mohla ohrozit už přidělená rozhodnutí o vlivu staveb na životní prostředí (EIA). 

Kromě Nováka byli členy dnešní krajské delegace náměstek ostravského primátora Vojtěch Mynář (ČSSD), náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS) a třinecká starostka Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec).

Zdroje:

Předchozí článek

Policie odkryla masový hrob zavražděných Němců u Dobronína

Následující článek

Americký ministr obrany Gates odejde z funkce

Nejnovější články