Google z Číny nakonec odcházet nemusí

- Aktuality autor: red

Čína umožnila americké společnosti Google dál provozovat svůj čínský vyhledávač. Vyřešil se tak spor o cenzuru, který ohrožoval budoucnost Googlu na největším internetovém trhu světa.

Na zprávu zareagovaly asi dvouprocentním růstem také akcie Googlu, neboť mezi investory panovaly obavy, že Peking by mohl Google za jeho nekompromisní postoj k cenzuře definitivně z Číny vykázat.

Analytici ale zdůrazňují, že pozice Googlu v Číně zůstávají slabé a Čína do hospodaření amerického podniku asi ještě dlouho výrazněji nepromluví. Google dosahuje ročních tržeb asi 24 miliard dolarů (zhruba 481,5 miliardy Kč) a přestože podíl za Čínu neuvádí, analytici jeho tržby v Číně odhadují na 300 až 400 milionů dolarů. 

"Je to dobrá zpráva pro čínského spotřebitele a dobrá zpráva pro čínské odvětví internetu, že Google je v Číně pořád ještě v nějaké podobě dostupný," řekl podle agentury Reuters šéf konzultační společnosti BDA v Pekingu Ted Dean. "Ovšem v první řadě tady zůstává řada otázek kolem toho, proč Google svůj čínský vyhledávač vypnul," dodal. 

Google se v lednu dostal s čínskými úřady do ostrého sporu. Internetové firmy, které v Číně působí, totiž musí s úřady spolupracovat na filtrování výsledků vyhledávání. Google se v lednu této praxi vzepřel a odmítl ji dál uplatňovat s odkazem na své zásady. Tehdy také upozornil, že některé jeho služby v Číně se staly terčem digitálního útoku, v některých případech prý zjevně s cílem dostat se k e-mailovým účtům disidentů. 

Google je největším internetovým vyhledávačem na světě, úspěch ale slaví hlavně v západním světě. V Asii už jeho obliba zdaleka není tak vysoká a v Číně je daleko za tamním obrem Baidu. Ten má pod kontrolou více než dvě třetiny trhu vyhledávání, zatímco na Google připadá asi 30 procent. Google se dlouho snažil podíl zvýšit, zatím ale marně. Hodnota čínského trhu internetového vyhledávání se odhaduje na zhruba miliardu dolarů (více než 20 miliard Kč). 

Spor o cenzuru přispěl ke zhoršení vztahů mezi Washingtonem a Pekingem a stal se jedním z témat, jimiž se představitelé obou zemí začali podrobněji zabývat. Na přetřes se dostal například kurz čínské měny, prodej zbraní na Tchaj-wan a také dlouhodobý spor o Tibet.

V posledních měsících ale napětí mezi oběma zeměmi polevilo. Ve čtvrtek například administrativa prezidenta Baracka Obamy odmítla Čínu označit jako zemi, která manipuluje kurzem měny a nynější rozhodnutí Číny nechat Googlu licenci k provozování vyhledávače by mohlo ke zlepšení vztahů také přispět. 

"Čína ani tak nechce, aby Google ze země odcházel. Ráda by ale, aby měla na svém území Google pod kontrolou," poznamenal šéf výzkumu ve společnosti BGC Financial Colin Gillis. Upozornil také, že spor o cenzuru se může mezi Googlem a Pekingem opět zhoršit, i když Peking firmě obnovil licenci. 

Kvůli sporům s čínskými úřady Google v březnu svůj čínský web google.cn úplně vypnul a uživatele z pevninské Číny začal automaticky přesměrovávat na svůj web google.com.hk v Hongkongu, který cenzuře nepodléhá. Tím si ale úřady proti sobě postavil ještě víc a Peking pohrozil, že už Googlu nemusí prodloužit licenci. Její platnost skončila minulý týden. 

Google minulý týden Pekingu nabídnul kompromis, který měl americké firmě pomoci zachovat si tvář. Uživatele v Číně přestal automaticky přesměrovávat do Hongkongu a svůj čínský web znovu zprovoznil. Zároveň na něj ale přidal odkaz na web do Hongkongu. Nyní je tedy čistě na uživateli, zda bude chtít využít web v Hongkongu, nebo ne. Google jej tam sám posílat nebude.

I když tržby v Číně se na celkových tržbách Googlu podílejí jen zlomkem, Google se snaží na čínském trhu udržet. Čína má největší internetový trh na světě, a klíčový je tedy růstový potenciál, který Čína nabízí. Googlu navíc vůbec nemusí jít primárně o vyhledávání, ale o úplně jiné služby. V Číně se totiž internet používá především pro zábavu, ať už je to hraní her nebo posílání zpráv. 

V Číně se pokoušela prorazit řada internetových firem ze Západu, zdaleka ne všechny ale tamní trh pochopily a uspěly na něm. Například eBay a Yahoo Čínu po neúspěšné snaze uchytit se tam už dávno opustily a když pochopily, že udělaly chybu, návrat zpět už se ani jedné z nich nepovedl.

Zdroje: ČTK