Dnes je pondělí 17. listopadu 2025., Svátek má Mahulena
Počasí dnes 8°C Slabý déšť

Bárta by měl šetřit a sehnat peníze na dálnice, tvrdí experti

30. 6. 2010 – 14:40 | Zpravodajství | red

Bárta by měl šetřit a sehnat peníze na dálnice, tvrdí experti
zdroj: Mediafax

Pravděpodobný nový ministr dopravy, kterým se podle koaliční dohody stane Vít Bárta (Věci veřejné), bude mít hlavní úkoly v oblasti výstavby dálnic.

Na jedné straně musí sehnat peníze na nové dálnice, na druhé straně by výstavba měla být efektivnější. Shodli se na tom odborníci z resortu dopravy.

Shoda panuje rovněž v tom, že Bárta je z hlediska svých odborných předpokladů "osobou zcela neznámou". "Financování dopravní infrastruktury je v tuto chvíli na rozcestí, protože občané vyžadují kvalitnější a úplnou síť, která bude na úrovni západní Evropy. Jde přitom především o to, aby se našel systém financování, který bude dlouhodobě udržitelný, to je obrovský úkol," řekl bývalý ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Švagr vidí možné zdroje peněz v projektech partnerství státu a soukromých firem (PPP) nebo ve zvýšení podílu fondu dopravy na příjmech z daně z paliv. Ministr by měl rovněž zavést takzvanou supervizi nákladů na výstavbu, aby se v České republice nestavělo dráž než jinde.

"Stát by měl být v každé chvíli přesvědčen, že staví stavbu, která má dobře připravený projekt a z hlediska nákladů je optimální," uzavřel Švagr. To zdůraznil i profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos; odborníci pod jeho vedením vytvořili již dříve takzvané cenové normativy, které mají zabránit předražování staveb.

"Chceme nabídnout pomoc naší fakulty při využití normativů a hlídaní efektivity výstavby a dodržování rozpočtové kázně," řekl Moos. Fakulta prý může pomoci i s projekty PPP.

"Chápu, že post ministra je v zásadě politická věc, zpravidla se ministrem nestává odborník, což tady je stoprocentně dodrženo, neznám pana Bártu vůbec," uvedl za podnikatele prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák. Taktéž on vidí jako nejdůležitější úkol další rozvoj dálnic, železnic a vodních cest. "Po nějakém čase jsem připraven říci názor za byznys, zda je to ten správný muž na post ministra dopravy," dodal Hanák.

Nový ministr to ale u podnikatelů nebude mít lehké, neboť Hanák považuje odcházejícího šéfa resortu Gustava Slamečku za nejlepšího porevolučního ministra dopravy. Pro Slamečkova nástupce nebude situace jednoduchá ani jinak.

Ministerstvo financí totiž hodlá snížit rozpočet fondu dopravy na příští rok, fond by měl podle nynějších návrhů mít na příští rok 60 miliard korun, letos má přitom téměř 100 miliard. Jak v úterý Slamečka varoval, pokud se peníze neseženou, veškerá výstavba se zastaví.

Zdroje:

Předchozí článek

Blatter slíbil, že FIFA po chybách na MS sudích otevře téma videa

Následující článek

Nečas: Nemám pocit, že jsem koaličním partnerům ustoupil

Nejnovější články