Dnes je neděle 29. listopadu 2020., Svátek má Zina
Počasí dnes 3°C Oblačno

Slaďte svůj jídelníček s přírodou. Nebudete litovat!

Slaďte svůj jídelníček s přírodou. Nebudete litovat!
Zdravá strava | zdroj: ThinkStock

Jistě jste se již někdy setkali s doporučením jíst sezónně. Co to ale znamená v praxi? Základem sezónní diety je stravování podle ročních období. V každém z nich má totiž tělo jiný program, podle kterého potřebuje přijímat správnou potravu pro dobré fungování.

Jaro

Příroda se probouzí a lidské tělo se začíná po zimě čistit. Je to tedy období náročné pro játra a žlučník. Proto je potřeba omezit konzumaci mléčných výrobků, tučných jídel a soli. Játrům pomáhají potraviny sladké a kyselé chuti. V toto ročním období je nejlepší začít očišťovací diety či půsty. Jde také o nejlepší dobu na klíčení semen.

Léto

V období plném tepla a slunce je třeba zaměřit se na zelené potraviny - salát, špenát a divoké bylinky. Tělu udělá dobře i zvýšená konzumace ovoce a zeleniny, a to nejlépe tuzemské. Nejvhodnější příprava jídla je v létě za studena či krátké povaření. Vyhýbat by se mělo pokrmům smaženým a pečeným. V tomto období se naskýtá nejlepší příležitost nenásilně zhubnout díky lehkému jídlu a zvýšení pohybu na zdravém vzduchu.

Ideálním letním jídlem jsou zeleninové saláty.
Ideálním letním jídlem jsou zeleninové saláty.

Babí léto

Jedná se o dobu dozrávání a úrody, kdy je doporučeno konzumovat co nejvíce ovoce a zeleniny jak v čerstvém stavu, tak krátce povařené. Nejlepšími potravinami jsou jablka, hrušky, dýně a mrkev.

Podzim

Přichází čas sklizně, loučení s létem a příchod sychravého počasí. Nejlepší, co lze pro tělo v tuto dobu udělat, je pít čaj ze zázvoru a jíst ostrá jídla, která zahřejí. Vhodnou úpravou pokrmů jevaření a pečení. Ideálními potravinami pro toto roční období jsou kořenová zelenina, sýr a maso.

Zima

V přírodě nastává období klidu, spánku a zimy, proti které je třeba si obzvláště pečlivě chránit ledviny a močový měchýř zahřívacími potravinami. K ideálním jídlům patří nejrůznější polévky, jídla vařená v jednom hrnci, ryby a zapečená jídla. Ideálními potravinami jsou jablka, ořechy, obiloviny, zelí a losos. V zimě není vhodné omezovat se v jídle, neboť právě v tuto dobu tělo potřebuje energii k udržování tepla. Nemusíte se bát ani menšího váhového přírůstku - na jaře přirozeně zmizí.

Zařaďte v zimě do jídelníčku ořechy.
Zařaďte v zimě do jídelníčku ořechy.

Přizpůsobení se přírodě přináší mnohé klady - od silného a zdravého těla po lepší náladu a přirozenou chuť k jídlu.

AUTOR: Zuzana Přidalová

Zdroje:

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,170 26,250
USD 21,890 22,010
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma