Dnes je středa 2. prosince 2020., Svátek má Blanka
Počasí dnes 1°C Polojasno

Manažer obchodu pro hromadné slevy: Pomáháme lidem rozhodnout se

Manažer obchodu pro hromadné slevy: Pomáháme lidem rozhodnout se
Placeholder | zdroj: Archiv

Od poloviny loňského roku jsme svědky dynamického rozvoje speciálních internetových obchodů, které nabízejí přesně to, co mají Češi nejraději – velké slevy. Na to, jak fungují, odpovídá manažer marketingu jednoho z největších, zapakatel.cz Tomáš Carba.

„Jedná se o jednoduchý princip,“ říká Tomáš Carba. „Zákazníci se díky našemu serveru spojí a využijí významné množstevní slevy, které my jim zprostředkujeme.“ Ze slev si potom společnost vybere provizi. Možná i díky jednoduchému principu jde o velmi dynamický segment průmyslu; servery rostou jak houby po dešti, vykazují milionové zisky a zajímají se o ně i velcí hráči na trhu. „Kouzlo je ve sladění zájmů podniků i zákazníků,“ tvrdí Carba.

Nejedná se ovšem o českou novinku.  Americký server Groupon přišel s podobným nápadem už před necelými třemi lety. Za tuto poměrně krátkou dobu už ale expandoval do patnácti zemí světa (včetně Německa, Rakouska nebo Polska) a vykazuje stabilní zisky okolo 500 milionů dolarů ročně. První české servery vznikly na konci dubna minulého roku, dnes už těchto serverů působí v Česku kolem sta. „Během půl roku se u nás vytvořilo tolik serverů, jako v Americe za dva roky,“ dodává Carba, jehož zapakatel.cz vznikl v první vlně na konci loňského jara a nyní se může pyšnit 80 tisíci uživateli a 30 tisíci facebookovými fanoušky.

Pomoc s rozhodováním

„Potenciál přitáhnout zákazníky je pořád velký, stále o hromadném nakupování ví pouhých pět procent obyvatel,“ dodává. „Přitom poskytujeme slevy od 40 až k 80 procentům.“ A právě na výrazných slevách jsou tyto hromadné obchody postaveny. „Češi na slevy slyší, atraktivita tohoto prodeje vychází právě z bezkonkurenčního zvýhodnění, které náš obchod přináší.“

U slev to ovšem nekončí. Carbův server jde ještě dál: „Pouhé slevy nejsou klíčem k vítězství. Důležité je také se do našich zákazníků vcítit.“ Server totiž služby diferencuje a dbá přitom na nejrůznější okolnosti. „Pomáháme lidem rozhodnout se,“ dodává Carba. „Pokud se například blíží Valentýn, vyjednáme slevy na večeře, masáže, koncerty nebo zájezdy.“ Tím firma nabídne (či přímo doporučí) váhajícím zákazníkům výhodnou možnost strávení času, která by je jinak třeba ani nenapadla.

Výhody pro firmy i zákazníky

Do nabídky služeb, které firmy nabízejí patří například hotely, restaurace, zájezdy, ale i uklízení, erotické pomůcky nebo další zboží. "Hlavně se jedná o služby, na výrobcích by nebylo možné sjednat tak vysoké slevy." A jak celý obchod vlastně funguje? Na serveru se uveřejní  vybrané slevy. Zájemci se v určitém časovém horizontu ke slevě přihlásí a obdrží voucher. Pokud se podaří získat minimální počet lidí, nutný k naplnění slevy, voucher – jakýsi slevový kupon – začne platit a zákazník si po skončení lhůty může zajít pro svůj nákup. Pokud se nepodaří minimální počet lidí naplnit, nabídka se uzavře a lidé dostanou své peníze zpět.

„Je to výhodné pro firmy i pro zákazníky,“ soudí Carba. Firmy sice nevydělají tolik peněz, získají ale nové klienty, což je důležité zvlášť pro mladé společnosti. Zákazníci zase nakoupí za polovic a méně. „Navíc si zákazníci slevy mohou kdykoliv dopočítat,“ říká. Dokládá tím, že systém je transparentní.

Konkurence ze zahraničí

Model hromadných slev funguje i po celé Evropě. Největší zahraniční společnosti pronikají už i do střední a východní Evropy (například Groupon do Polska), je tedy velice pravděpodobné, že českým serverům brzy vzroste konkurence. O průniku samotného Grouponu se zatím spekuluje. Carba se toho ale příliš nebojí. „Trh se neustále rozrůstá, nabídek nám chodí denně desítky a čeští spotřebitelé bývají poměrně konzervativní. Stačí se podívat na Seznam a Google,“ doplnil Carba.

Slevy zároveň začínají užívat i velké, nadnárodní společnosti. David Verner, marketingový ředitel českého McDonald’s Lidovým novinám přiznal, že: „Hromadné nakupování využíváme v zahraničí už delší dobu a je z našeho pohledu velice efektivní ,” a proto ho začínají provozovat i v České republice. Systém se tak stále rozšiřuje a stoupají nejen zisky společností poskytující hromadné slevy, ale i počet spokojených zákazníků. „A to je to nejdůležitější,“ dodává Tomáš Carba.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,290 26,370
USD 21,810 21,930
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma