Dnes je neděle 29. listopadu 2020., Svátek má Zina
Počasí dnes -1°C Oblačno

Jarní jídelníček by měl být lehký i pestrý

Jarní jídelníček by měl být lehký i pestrý
zdroj: Archiv

Naši předkové se řídili celoročním koloběhem přírody, na který navazovaly mnohé tradice a zvyky. Oslabení zimou a těžkou hutnou stravou s nedostatkem vitaminů začali hned zkraje jara pročišťovat organizmus a radikálně měnili jídelníček.

Bránili se tak jarní únavě a posilovali zlenivělé tělo před nastávajícími venkovními pracemi. Na talíři se objevily rozmanité jarní bylinky, saláty a polévky z prvních lístků pampelišek, kopřiv, popence, šťovíku i květů sedmikrásek.

Čaje pročistí

Vařili také vonné čaje z mladých listů břízy, kopřiv a natě mateřinky vonné. Doba se v mnohém změnila, ale určitě stojí za to se alespoň v něčem od prababiček poučit.

S prvními jarními paprsky prospěje našemu organizmus i dnes odlehčená strava bohatá na minerály, stopové prvky a vitaminy, hlavně ze skupiny antioxidantů, tedy A, C a E. Přednost by měla dostat především čerstvá zelenina a ovoce.

Spoustu energie i tekutiny poskytne zeleninová polévka, jež nás navíc také na dlouho zasytí. Na jaře se nám nabízejí na její přípravu mladé listy špenátu, pampelišky, kopřivy, šťovíku, jahodníku či potočnice.

Syrová zelenina

První ředkvičky, cibulky, kedlubny, salát by se měly konzumovat v syrovém stavu. Hodí se do pomazánek, na chleba se sýrem i do salátů. Aby mohlo tělo plně využít vitaminy, ochuťte saláty (nejlépe) olivovým olejem.

Snažte se nyní ubrat také na množství jídla, naučte se jíst v menších porcích, ale častěji za den, takže se vyhneme zoufalému hladovému kručení v žaludku.

Když budete tělo zásobovat kvalitními čerstvými maličkostmi v tříhodinových intervalech, nebude pak vyžadovat velké porce.

Blanka Dražanová

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,170 26,250
USD 21,890 22,010
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma