Velká Bíteš nechce koridor vysokorychlostní železnice u města

- Aktuality autor: Sebastian Kantor

Velká Bíteš nesouhlasí s změnou vedení vysokorychlostní železnice, která by tam v budoucnu měla být postavena. V městském územním plánu je léta zakreslen koridor dál od zástavby za dálnicí D1, teď ho odborníci navrhli posunout mezi D1 a město. Radnice to nechce. Koridor by zasáhl do plánované trasy silničního obchvatu. Pro Bíteš ležící u D1 by vlaky rovněž znamenaly další zvýšení hluku, řekl místostarosta Tomáš Kučera (KDU-ČSL). 

Vysokorychlostní železnice (ilustrační fotografie)

Vysokorychlostní železnice (ilustrační fotografie),zdroj: ThinkStock

Rychlým vlakům dál od města radnice nebrání. Podle nových plánů by totiž pro ně mohla v Bíteši vzniknout i zastávka. "Ale možnost, že by se trať přesunula mezi město a dálnici je pro nás absolutně nepřijatelná," řekl Kučera. Zásadní nesouhlas s touto změnou vyslovili zastupitelé na zářijovém zasedání. Kučera doplnil, že město komunikuje s firmou chystající projekt a má od ní příslib úpravy vedení tratě. 

Starostové na Vysočině se zabývali vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem už před devíti lety, kdy pro ni měl kraj podle požadavku ministerstva dopravy na svém území zablokovat 100 kilometrů dlouhý koridor. Většině dotčených obcí se tehdy záměr nelíbil, a to i proto, že neobsahoval zastávky vlaků v kraji.

Zatím není nic rozhodnuto

Nově navržená trasa se od původní částečně liší. Podle informací kraje by se mohla dotknout 39 obcí na Vysočině. Rozsah koridoru ani ochranného pásma prý zatím není znám. Radní kraje Martin Hyský (ČSSD) považuje novou železnici za významnou příležitost pro rozvoj regionu. "Současná vize je daleko propracovanější než tomu bylo na počátku," vysvětlil. Kromě několika zastávek na Vysočině by podle něj projekt přinesl kupříkladu i modernizaci stávajících tratí. Návrh trasy je na webu kraje. 

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) teď reviduje koncepci takzvaných Rychlých spojení. "Aktuálně byly zahájeny práce na zpracování územně - technické studie, která má za cíl prověřit možné alternativní trasy Rychlého spojení mezi Prahou a Brnem," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva. Podle něj se zvažuje i bližší souběh nové železnice s D1. "Jaká však bude výsledná podoba tratě nelze v tuto chvíli předjímat," doplnil. Studie má být podle něj dokončena a projednána ve druhé polovině roku 2014. 

Po nových tratích by měly vlaky jezdit rychlostí i přes 300 kilometrů v hodině. Podle údajů SŽDC se prostor pro stavbu těchto superrychlých tratí otevře někdy v letech 2030 až 2050. 

Zdroje: ČTK