Představa, že by dovolená skončila pádem letadla do oceánu nebo na horský svah, je noční můrou každého cestujícího. Přestože je létání statisticky jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy, otázka „kde sedět, abyste měli největší šanci na přežití“ přetrvává. A právě na ni se rozhodl odpovědět tým vědců, techniků a televizních producentů velmi neobvyklým způsobem: úmyslně nechali spadnout skutečné dopravní letadlo.
Experiment za miliony: Boeing narazil v poušti
Celý projekt vznikl ve spolupráci amerických, britských a německých televizních společností, včetně britského Channel 4 a produkční společnosti Dragonfly. Jejich cílem bylo zakoupit dopravní letoun Boeing 727-200, vybavit ho vědeckými přístroji, kamerami a figurínami simulujícími cestující – a poté ho nechat záměrně zřítit. Jedině tak podle nich šlo zjistit, zda opravdu existuje sedadlo, které vám při pádu může zachránit život.
Aby vše proběhlo legálně a bezpečně, bylo nutné letadlo přemístit z USA do Mexika. Tam, v oblasti Laguna Salada poblíž města Mexicali, se našla dostatečně pustá plocha, kde mohla řízená havárie proběhnout. Problém ale nastal u samotného startu – letadlo nemohlo vzlétnout bez pilota, a zároveň musel pilot přežít. Řešením bylo, že letoun odstartoval s pilotem na palubě, který krátce po vzletu vyskočil s padákem. Následně řízení převzal dálkový ovladač a Boeing byl naveden k nárazu do země rychlostí přibližně 140 mil za hodinu (cca 225 km/h).
Zadní část vítězí, první třída propadla
Po dopadu začalo podrobné vyhodnocování. Figuríny byly umístěny v různých částech kabiny – vepředu, uprostřed i vzadu. Výsledky překvapily nejen laickou veřejnost, ale i některé odborníky. Nejhůř dopadla přední část letadla. Figuríny sedící v prvních sedmi řadách – tedy v oblastech běžně určených pro první a business třídu – neměly podle simulace žádnou šanci na přežití. V přední části letadla došlo při nárazu k přetížení 12g, což je dvanáctinásobek běžné gravitační síly. Ve střední části se síla snižovala na přibližně 8g a v zadní části už jen na 6g. Čím více vzad, tím nižší nárazová energie a tím vyšší šance, že by pasažér vyvázl živý.
Zajímavé je, že figuríny ve střední části trupu sice přežily, ale utrpěly zranění – typicky šlo o zlomeniny končetin. Figuríny umístěné v zadní části ale v mnoha případech utrpěly jen lehké nebo dokonce žádné zranění. Znamená to snad, že když si při koupi letenky vyberete místo úplně vzadu, zvýšíte tím své šance při nehodě?
zdroj:
Profimedia.cz
Podle odborníků ano – alespoň v případě čelního nárazu. Letecká specialistka Anne Evans v rozhovoru pro USA Today řekla, že výsledek potvrdil její dlouhodobý názor: přední část letadla je nejzranitelnější. Sama by si volila místo uprostřed nad křídlem nebo v zadní části trupu. Výzkum také potvrdil důležitost takzvané „brace position“, tedy bezpečnostní polohy při nouzovém přistání, kdy cestující skloní hlavu ke kolenům a rukama si ji kryje. Figuríny v této poloze utrpěly výrazně méně závažná zranění než ty, které seděly vzpřímeně – ty měly často poranění hlavy nebo páteře.
Statistiky versus realita
Navzdory tomuto dramatickému pokusu je důležité připomenout, že každý pád letadla je jiný a výsledky nelze zobecnit na všechny typy nehod. Například při nouzovém přistání do vody nebo při výbuchu v zadní části může být situace opačná. Jako příklad bývá uváděn případ britského občana Viswashe Kumara Rameshe, který jako jediný přežil tragickou havárii letadla Air India právě díky tomu, že seděl u nouzového východu na sedadle 11A a dokázal se rychle dostat ven.
I tak ale experiment z Mexika přinesl nejkomplexnější důkaz o tom, že v některých typech leteckých nehod může výběr místa skutečně hrát roli. Ačkoliv doufáme, že se nikdo z nás nikdy do podobné situace nedostane, není od věci vědět, že zadní část letadla nemusí být jen hlučnější a méně pohodlná – ale možná i o něco bezpečnější.