Dnes je úterý 11. listopadu 2025., Svátek má Martin
Počasí dnes 3°C Skoro zataženo

Vědci nechali havarovat Boeing, aby zjistili, která sedadla jsou nejbezpečnější. Tahle si zaberte!

2. 7. 2025 – 10:51 | Zpravodajství | Alex Vávra

Vědci nechali havarovat Boeing, aby zjistili, která sedadla jsou nejbezpečnější. Tahle si zaberte!
zdroj: Profimedia.cz

Je v letadle místo, které vám může při havárii zachránit život? Odpověď na tuto otázku hledal unikátní experiment, při němž vědci nechali úmyslně zřídit dopravní letoun a analyzovali, kde měli figuríny největší šanci přežít. Výsledky překvapí i časté letce.

Představa, že by dovolená skončila pádem letadla do oceánu nebo na horský svah, je noční můrou každého cestujícího. Přestože je létání statisticky jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy, otázka „kde sedět, abyste měli největší šanci na přežití“ přetrvává. A právě na ni se rozhodl odpovědět tým vědců, techniků a televizních producentů velmi neobvyklým způsobem: úmyslně nechali spadnout skutečné dopravní letadlo.

Experiment za miliony: Boeing narazil v poušti

Celý projekt vznikl ve spolupráci amerických, britských a německých televizních společností, včetně britského Channel 4 a produkční společnosti Dragonfly. Jejich cílem bylo zakoupit dopravní letoun Boeing 727-200, vybavit ho vědeckými přístroji, kamerami a figurínami simulujícími cestující – a poté ho nechat záměrně zřítit. Jedině tak podle nich šlo zjistit, zda opravdu existuje sedadlo, které vám při pádu může zachránit život.

Aby vše proběhlo legálně a bezpečně, bylo nutné letadlo přemístit z USA do Mexika. Tam, v oblasti Laguna Salada poblíž města Mexicali, se našla dostatečně pustá plocha, kde mohla řízená havárie proběhnout. Problém ale nastal u samotného startu – letadlo nemohlo vzlétnout bez pilota, a zároveň musel pilot přežít. Řešením bylo, že letoun odstartoval s pilotem na palubě, který krátce po vzletu vyskočil s padákem. Následně řízení převzal dálkový ovladač a Boeing byl naveden k nárazu do země rychlostí přibližně 140 mil za hodinu (cca 225 km/h).

Zadní část vítězí, první třída propadla

Po dopadu začalo podrobné vyhodnocování. Figuríny byly umístěny v různých částech kabiny – vepředu, uprostřed i vzadu. Výsledky překvapily nejen laickou veřejnost, ale i některé odborníky. Nejhůř dopadla přední část letadla. Figuríny sedící v prvních sedmi řadách – tedy v oblastech běžně určených pro první a business třídu – neměly podle simulace žádnou šanci na přežití. V přední části letadla došlo při nárazu k přetížení 12g, což je dvanáctinásobek běžné gravitační síly. Ve střední části se síla snižovala na přibližně 8g a v zadní části už jen na 6g. Čím více vzad, tím nižší nárazová energie a tím vyšší šance, že by pasažér vyvázl živý.

Zajímavé je, že figuríny ve střední části trupu sice přežily, ale utrpěly zranění – typicky šlo o zlomeniny končetin. Figuríny umístěné v zadní části ale v mnoha případech utrpěly jen lehké nebo dokonce žádné zranění. Znamená to snad, že když si při koupi letenky vyberete místo úplně vzadu, zvýšíte tím své šance při nehodě?

Sedadla zdroj: Profimedia.cz

Podle odborníků ano – alespoň v případě čelního nárazu. Letecká specialistka Anne Evans v rozhovoru pro USA Today řekla, že výsledek potvrdil její dlouhodobý názor: přední část letadla je nejzranitelnější. Sama by si volila místo uprostřed nad křídlem nebo v zadní části trupu. Výzkum také potvrdil důležitost takzvané „brace position“, tedy bezpečnostní polohy při nouzovém přistání, kdy cestující skloní hlavu ke kolenům a rukama si ji kryje. Figuríny v této poloze utrpěly výrazně méně závažná zranění než ty, které seděly vzpřímeně – ty měly často poranění hlavy nebo páteře.

Statistiky versus realita

Navzdory tomuto dramatickému pokusu je důležité připomenout, že každý pád letadla je jiný a výsledky nelze zobecnit na všechny typy nehod. Například při nouzovém přistání do vody nebo při výbuchu v zadní části může být situace opačná. Jako příklad bývá uváděn případ britského občana Viswashe Kumara Rameshe, který jako jediný přežil tragickou havárii letadla Air India právě díky tomu, že seděl u nouzového východu na sedadle 11A a dokázal se rychle dostat ven.

I tak ale experiment z Mexika přinesl nejkomplexnější důkaz o tom, že v některých typech leteckých nehod může výběr místa skutečně hrát roli. Ačkoliv doufáme, že se nikdo z nás nikdy do podobné situace nedostane, není od věci vědět, že zadní část letadla nemusí být jen hlučnější a méně pohodlná – ale možná i o něco bezpečnější.

Rád hledám příběhy nejen v realitě, ale i mezi stránkami knih, v hudbě nebo na filmovém plátně. Ve volných chvílích se nejčastěji ztrácím ve světě literatury. Občas si dopřeju i herní zážitek, nejraději sahám po simulátorech.

Předchozí článek

Brankář Vladař bude v NHL chytat za Philadelphii

Následující článek

Jak udržet kočku spokojenou a váš nábytek nepoškozený? Sepsali jsme důležité tipy

Nejnovější články