V Česku se začíná šířit negativní předvolební kampaň

- Aktuality autor: Sebastian Kantor

Dva a půl týdne před volbami se v Česku začíná šířit negativní kampaň. Billboardy zesměšňující dva nejvyšší představitele ČSSD Bohuslava Sobotku a Michala Haška se objevily v okolí dálnice D1 u Brna a v Ostravě. Hašek se chce bránit právní cestou. Další poutače útočí na lídra hnutí ANO podnikatele Andreje Babiše a také na Stranu práv občanů - zemanovců (SPOZ).

Michal Hašek

Michal Hašek,zdroj: Mediafax

Šest kritických billboardů se objevilo u dálnice na Brněnsku. Na většině je černá silueta hlavy s textem "kecal - slibuje a neplní, lenoch - v parlamentu chyběl při 77 procentech hlasování, nevěrník - milenku si platil z veřejných peněz", doplněným dotazem "Kdo je to?". Na jednom z billboardů je pak portrét jihomoravského hejtmana Haška, který patří k největším poslaneckým absentérům.

"Nikdy jsem neuznával negativní, dehonestující a lživé osobní kampaně. Mrzí mě, že se k nim někdo uchyluje na jižní Moravě," sdělil Hašek, který hodlá proti iniciátorům kampaně podniknout právní kroky. Statutární místopředseda sociální demokracie, který je dvojkou strany v Jihomoravském kraji, má za to, že k "neetickému vedení předvolební kampaně" přistoupil někdo, kdo se "bojí volebního výsledku".

Dnešní vydání Mladé fronty Dnes uvedlo, že většina reklamních ploch s kritikou Haška patří firmě A. C. E. Media a billboardy si u ní zaplatil zahraniční klient.

Žádné právní kroky naopak nebude podnikat šéf ČSSD Sobotka, který se stal terčem negativní kampaně v Ostravě. Smějící se politik, jenž byl ministrem financí v době privatizace menšinového podílu firmy OKD, která chce na konci příštího roku uzavřít důl Paskov, je na billboardech vyobrazen s hornickou helmou s lampou. U portrétu je text: "Vím jak na to! Od mládí makám v parlamentu," který naráží na to, že Sobotka byl poslancem od svých 24 let. Plakáty, které má Sobotka za "jistý projev zbabělosti", doplňuje logo ČSSD.
Billboardy byly vylepeny na plochách patřící frýdecko-místecké společnosti Melvin CZ. Její představitel řekl, že zadavatele negativní kampaně nezná. "Byla to objednávka od jiné reklamní agentury," uvedl s tím, že si nepřeje být jmenován.

Terčem antikampaně se stal i lídr ANO Babiš, který se v Praze a Ostravě objevil na několika billboardech společně s podnikatelem Zdeňkem Bakalou, který byl jako menšinový vlastník OKD v poslední době kritizován řadou politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Rozesmátí podnikatelé se na poutačích objímají, v rukách přitom třímají doutníky. Koláž doplňuje text: "Poctivou prací k miliardám - ANO?" Strana prý po zadavateli pátrat nehodlá, ani nepřipravuje útočné protiakce.

Spoza Kremlu zas něco přichází

Negativní reklama se nevyhnula ani SPOZ. Na billboardu v metropoli je na bílém podkladu rudě vyobrazen Pražský hrad s pěticípou hvězdou doplněný o nápis: "SPOZA KREMLU ...zas něco přichází." Plakát je zřejmě narážkou na místopředsedu zemanovců Martina Nejedlého, který je šéfem české dcery ruské ropné firmy Lukoil. O úzkých vztazích k Moskvě se hovoří také v případě čestného předsedy SPOZ Zemana. Zemanovci na kampaň zatím nejspíš reagovat nebudou.

Při předchozích parlamentních volbách v roce 2010 se negativní kampaň objevila výrazně dříve před hlasováním a také v mnohem větší míře. Nejvíce se dotkla tehdejšího předsedy ČSSD Jiřího Paroubka, který na řadě billboardů "sliboval" třeba i zrušení ranní kocoviny nebo pivo za dvě koruny do tří let.

Tagy: Parlamentní volby 2013

Zdroje: ČTK