Strojvedoucího vykolejeného španělského vlaku čeká výslech

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Španělská policie nejspíš už dnes vyslechne strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela. Při havárii zemřelo 80 lidí a 178 se jich zranilo. Média dál spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit, pozornost se soustředí právě na strojvedoucího, který údajně už přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika. 

Vykolejení vlaku ve Španělsku

Vykolejení vlaku ve Španělsku,zdroj: YouTube.com

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policejní stráž. Ačkoli právě jeho už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo. 

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe cestoval ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů jel na místě, kde je rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině, více než dvojnásobnou rychlostí. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet. 

Nehoda si kromě 80 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak ještě před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který na trati z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok. Některé deníky však citovaly z jeho profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován. 

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího. 

Tagy: Španělsko nehoda vlaku

Zdroje: ČTK