Strojvedoucí vlaku smrti se prý na Facebooku chlubil rychlostními rekordy

- Aktuality autor: Jakub Konečný

Španělská policie dnes formálně zadržela strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela, a obviní ho z nedbalosti při řízení. Oproti původním předpokladům ho však dnes nevyslechne. Vyšetřovatelé začali zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou. Při havárii podle nové bilance zemřelo 78 lidí a 178 osob se zranilo.

Nehoda vlaku v Santiagu de Compostela

Nehoda vlaku v Santiagu de Compostela,zdroj: Profimedia.cz

Média spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit. Pozornost se přitom soustředí hlavně na strojvedoucího, který údajně již přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na místě neštěstí rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím leží v nemocnici, kde ho hlídá policie. Podle mluvčí soudu, který na vyšetřování dohlíží, se policisté na výslech chystají, dnes k němu ale ještě nepřikročí. Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe jel ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů na místě více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.

Nehoda si kromě 78 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu. Šest obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je podle posledních informací jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou, řekl dnes ČTK český konzul v Madridu Jindřich Kubovský.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok. Některé deníky citovaly z jeho profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže soupravu zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Tagy: Španělsko vlakové neštěstí

Zdroje: ČTK