Stát patrně získá pozemky pro D11 bezplatně, spor se vlekl 17 let
9. 1. 2012 – 18:47 | Zpravodajství | Jan Pastor
AKUTALIZOVÁNO. Spor o poslední pozemek na dostavbu dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové je zřejmě vyřešen. Na tiskové konferenci to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Ministerstvo a Ředitelství silnic a dálnic souhlasí s návrhem právního zástupce majitelky pozemku Jaroslavy Štrosové na bezúplatný převod jejího pozemku státu. Podklady pro převod pozemku by se měly začít připravovat v úterý. Spor o pozemky se vlekl 17 let.
Tento zhruba čtvrthektarový pozemek je podle Dobeše poslední, který je potřeba k dostavbě zhruba tříkilometrového úseku dálnice do Hradce Králové. Právní zástupce Štrosové a zároveň její syn David Štros ministrovi navrhl tři varianty vypořádání. Dobeš souhlasil s možností betúplatného převodu pozemku do majetku státu. Upřednotnil variantu převodu pozemku na spolumajitelku Ludmilu Havránkovou, s níž stát o získání její půdy pod chystanou D11 jednal do loňska. Poslední variantou byl soudní spor, o který ministerstvo dopravy nestojí.
Pokud by stát pozemek od Štrosové získal přímo, existuje už podle Dobeše předchozí předběžná dohoda s Havránkovou o tom, že by se vzdala předkupního práva k této nemovitosti. Bezúplatný převod by měl být dokončen do několika dní, nejdéle však do konce týdne.
Dostavbě dálnice už nestojí nic v cestě
"Pevně doufám, že se velmi rychle podaří uzavřít celou dohodu," uvedl Dobeš s tím, že už v dalších dnech by měly být podepsány dokumenty, které jsou k tomu potřeba. Pro širokou veřejnost jde o významný krok a dostavbě dálnice už nestojí nic v cestě, dodal.
Ukončení sporů o pozemky přivítalo hradecké hejtmanství. "Dostavba D11 do Hradce Králové otevře naději pro stavbu dálnice dál k Jaroměři. Dálnice končící před krajským městem zatím rozvoji celého kraje moc neslouží," řekl hradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
Staví se už od roku 1978
Podle Dobeše už dostavbě dálnice nestojí nic v cestě. V průběhu letošního roku na pozemcích pod plánovanou dálnicí začne geologický a archeologický průzkum a tento poslední tříkilometrový úsek se začne stavět v letech 2013 až 2014. Chybět by neměly ani potřebných zhruba 1,5 miliardy korun, které jsou alokované na účtech Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), doplnil Dobeš.
Dálnice D11 se staví od roku 1978. Původně měla vést z Prahy přes Poděbrady do Hradce Králové a poté k polským hranicím. V současnosti je z toho v provozu zhruba 85 kilometrů k Hradci, 70kilometrový úsek do Polska stále čeká na dostavbu. Podle odhadů by měl stát zhruba 34 miliard korun.