Seznamka využila portréty českých politiků a porušila prý reklamní kodex

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Rada pro reklamu (RPR) se usnesla na rozhodnutí, že reklamní kampaň internetové seznamky AshleyMadison, která využívá portréty tří bývalých českých premiérů, je v rozporu s kodexem reklamy.

Seznamování po internetu

Seznamování po internetu,zdroj: ThinkStock

Rozhodnutí rady, která je občanským sdružením a její snahou je kultivace reklamní scény, nemá závazný charakter, spoléhá především na samoregulaci. Řekl to výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný. Firma v prohlášení uvedla, že stažení billboardu neplánuje. 

Společnost zaměřená na diskrétní seznamování zadaných využila fotografie bývalých českých premiérů, kteří dříve řešili problémy s nevěrou. Pod nápisem "Proč by se měli bavit jenom premiéři" na billboardech umístila fotografie Mirka Topolánka, Petra Nečase a Jiřího Paroubka. 

Podle Rady pro reklamu jde o zjevný případ porušení pravidla kodexu, které konstatuje, že "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili". Porušeno bylo prý také pravidlo, že "reklama nesmí zobrazovat žádné žijící osoby a ani na žádné žijící osoby nijak odkazovat v případě, že s tím tyto osoby předem výslovně nesouhlasí". 

Portréty dle firmy nebyly zneužity ke komerci

Rada se tak neztotožnila s obhajobou zadavatele, že billboard by neměl být vnímán jako komerční komunikace, ale spíše jako politický komentář o pošetilosti mocných. Firma podle rady rovněž namítala, že portréty nebyly zneužity ke komerčním účelům, neboť použité snímky byly veřejně dostupné a na billboardech není uvedeno nic, co by naznačovalo, že zobrazení politici propagují značku Ashley Madison. 

"Rada pro reklamu nemá žádné sankční nástroje. My upozorníme, že reklama je z nějakého důvodu v konfliktu s kodexem reklamy, a předpokládáme, že v rámci samoregulace ten subjekt pochopí, že je lépe se tomuto rozhodnutí podřídit," poznamenal Šťastný. Dodal, že rozhodnutí arbitrážní komise bývají z devadesáti procent respektována. 

"Neplánujeme stažení tohoto billboardu, protože jsme ve většině případů obdrželi příznivé reakce ze strany občanů České republiky," uvedla firma. "Navíc jsme na podporu tohoto billboardu dostali přes 200 e-mailů od lidí z celého světa," dodala. 

AshleyMadison.com byla založena v roce 2002 v Torontu. Nabízí zprostředkování diskrétního seznámení již zadaných klientů. Seznamka profituje z prodeje kreditů, které mužští zájemci využívají pro umožnění komunikace s ostatními. Seznamka má celosvětově přes 27 milionů registrovaných uživatelů. 

Tagy: reklamní kampaň seznamka

Zdroje: ČTK