Reklama na ČT se rapidně omezí, rozhodl o tom Senátní kulturní výbor

- Aktuality autor: red

Senátní kulturní výbor dnes podpořil zachování reklamy ve veřejnoprávní televizi na kanálu ČT2 a ČT4 tak, jak se na tom dohodla sněmovna.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Zároveň ale doporučil kvůli dokončení digitalizace, aby ČT z výnosů z reklamy ještě do konce června příštího roku přispívala Českému telekomunikačnímu úřadu na kompenzaci nákladů vysílatelům v oblastech, kde bude analogové vysílání vypnuto až po 11. listopadu.

Na ČT1 a ČT24 reklamy nebudou

Senátory ústavně-právního výboru naopak rozdělil spor o to, zda má být reklama v České televizi zachována na kanálu ČT2, jak navrhla sněmovna, nebo na ČT1, což doporučovali zástupci ČSSD a KDU-ČSL. Přesun reklamy na první kanál veřejnoprávní televize by ale podle předkladatelů příslušné novely vedl k jejímu odmítnutí sněmovnou, a to včetně dalších nutných a dohodnutých úprav. Varovali, že reklama v ČT by tak mohla na podzim po přechodu na digitální vysílání skončit úplně. Vyřešení sporu výbor odložil na čtvrtek.

Původně senátní novela počítá po úpravách poslanců na podnět ministerstva kultury s tím, že Česká televize bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4. Do konce roku by reklama měla zmizet z programu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Výnosy z reklamy na ČT2 mají sloužit Státnímu fondu kultury, jehož činnost senátoři navrhli oživit. Peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit k výrobě sportovních pořadů.

Bez teleshoppingu

Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.

Přesun reklamy z ČT2 na ČT 1 prosazovaly Alena Gajdůšková a Dagmar Zvěřinová (obě ČSSD); podle nich se reklama nehodí na druhý kanál veřejnoprávní televize, který je většinou zaměřen na menšinového diváka, tedy nezajímavého z hlediska zadavatelů reklamy. "Je přinejmenším logické, aby reklama byla na ČT 1. To je kompromis, který by mohl být snad i průchozí v Poslanecké sněmovně," míní Gajdůšková.

Omezení prosadily konkurenční televize

Spoluautor novely Jiří Oberfalzer (ODS) ale s ohledem na dohodu politiků s komerčními televizemi senátorčinu víru nesdílel. "Já jsem přesvědčen, že to znamená smrt našemu počinu," komentoval návrh Gajdůškové.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. Senátoři z kulturního výboru doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku.

Tagy: novela omezení vysílání reklama

Zdroje: ČTK