Převod zaměstnanců s vámi projednám, slíbil Bárta odborům

- Aktuality autor: Jakub Procházka

Ministr dopravy Vít Bárta se ve čtvrtek dohodl se zástupci Odborového sdružení železničářů, že bude s odbory konzultovat připravovaný projekt převodu 9500 železničářů z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Uvedli to vpodvečer ve společné tiskové zprávě. Odboráři chtěli o převodu jednat s Bártou a premiérem Petrem Nečasem, jinak hrozili razantním postupem.

Podle Bárty má být převod "živé dopravní cesty" z Českých drah pod SŽDC koncepčním krokem, který má zlepšit transparentnost hospodaření na železnici. Změna se má týkat například výpravčích, signalistů a hradlářů. Cílem je budoucí uspořádání české železnice formou holdingového typu. 

Odbory hrozily razantními kroky, o stávce řeč nebyla

Ředitelé ČD a SŽDC nyní mají v krátké době připravit projekt převodu "živé dopravní cesty." Ředitelé dokument připraví a pak jej předloží k diskusi s odborovými organizacemi. Ministerstvo dopravy bude také iniciovat vytvoření specializované odborné platformy pro projednávání otázek spojených s českou železnicí. 

Ještě dopoledne odboráři hrozili razantními kroky, o stávce ale podle předsedy OSŽ Jaroslava Pejši nebyla řeč. Odboráři chtějí o problému diskutovat na pátečním jednání předsednictva tripartity. 

Odborářům nejvíce vadilo, že se s nimi Bárta dopředu neporadil. V následně vydaném prohlášením proto označili ministerské rozhodnutí za skandální a naprosto nepřijatelné. Ministr by prý neměl rozhodovat o osudu tisíců lidí bez dialogu se sociálními partnery. 

Ochotný jednat je i Nečas

Ochotu zapojit se do jednání vyjádřil i premiér Nečas. "Předpokládám, že pan ministr Bárta už se zástupci železničářských odborů jedná nebo brzy jednat bude. Jsem samozřejmě připraven se jednání zúčastnit, bude-li to třeba," sdělil premiér. 

SŽDC se v Česku stará o 9500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa předloni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10 tisíc zaměstnanců. 

Oddělení obsluhy dráhy od dopravce považuje Bárta za důležité i v souvislosti s otevíráním železničního trhu konkurenci. Zatím přitom není úplně jasné, zda si České dráhy budou moci ponechat nádražní budovy.

Tagy: doprava bárta ministerstvo odbory

Zdroje: ČTK