Pražané budou jezdit na Lítačku. Změna jména neprošla

- Aktuality autor: roj

Náhradník opencard pro pražskou hromadnou dopravu se bude jmenovat Lítačka. Podle průzkumu pražského magistrátu název podporuje téměř 53 procent lidí. První karty se začnou vydávat 1. března a budou zelené s bílofialovými motivy.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Nové karty bude magistrát vydávat ve Škodově paláci na rohu Jungmannovy a Charvátovy ulice, kde dříve vydával řidičské průkazy. Každý, kdo si bude chtít pořídit elektronickou tramvajenku, dostane od města Lítačku.

Majitel opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení její platnosti, které zjistí vložením do validátoru. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD.

Pokud vyprší platnost opencard, prodlužovat se už nebude a držitel dostane Lítačku. V případě vypršení platnosti opencard převede Praha ve Škodově paláci platný kupon na Lítačku.

Při pořizování Lítačky si Pražané s sebou nebudou muset nosit fotografii ani nebudou muset vyplňovat žádný formulář. To však platí pouze pro ty, kteří při pořizování opencard souhlasili s archivací osobních údajů.

Pokud bude chtít některý z cestujících vyměnit opencard za Lítačku ještě před vypršením opencard, zaplatí poplatek 100 korun. Výměna po skončení platnosti bude zdarma.

Praha bude vydávat o jeden typ Lítačky méně, než kolik vydává opencard. Lidé si budou moci pořídit pouze buď anonymní Lítačku nebo kartu na jméno s registrací osobních údajů u dopravního podniku.

Karta na jméno bez registrace údajů k dispozici nebude. Cena kuponu na anonymní Lítačce zůstane stejně jako v případě anonymní opencard vyšší. Cestující tak zaplatí měsíčně o stokorunu více, 670 korun.

Proti opencard ubude možnost zaplatit kartou parkovné v automatech v modrých zónách. Možný tak nebude ani převod peněz z opencard na Lítačku. Pokud lidé mají na opencard peníze, město jim je vyplatí.

12743990_1129378510413823_6896313182451238304_n

Jak bude Lítačka vypadat,zdroj:MHMP

Náklady na pořízení nového systému na vydávání čipových karet a uvedení Lítačky do provozu byly podle podle primátorky Adriany Krnáčové 1,9 milionu korun. Opencard přitom ve stejné fázi stála 165 milionů korun a její celkové náklady přesáhly 1,7 miliardy korun. "To je důvod, proč jsme se rozhodli pro nový systém. Nikdo nás nemůže vydírat a se systémem si můžeme dělat, co chceme," řekla.

Vedení města podle primátorčina poradce Marka Prchala vyhodnotilo na 5727 zmínek o názvu karty na internetu. "Monitorovali jsme všechny sítě a přestože vznikly skupiny proti Lítačce, víc lidí se přiklonilo k názvu Lítačka," řekl Prchal.

Ve výsledku se k Lítačce přiklonilo asi 52,7 procent lidí. Při průzkumu město analyzovalo i facebookové profily tzv. influencerů, tedy lidí, kteří mají svými příspěvky vliv na větší množství uživatelů.

Dvouslovné názvy byly příliš dlouhé a tramvajenka neprošla kvůli tomu, že karta neslouží pouze pro jízdu tramvají. 

Projekt Lítačky primátorka představila v lednu. Kartu opencard vlastní nyní asi 1,2 milionu lidí. Projekt vznikl v éře bývalého primátora Pavla Béma (ODS).

Tagy: Česko Praha domácí kauza Opencard pražská radnice pražský magistrát Lítačka

Zdroje: ČTK