Pokémon GO zvedla svět ze židlí a vytřela zrak ekonomům

MAGAZÍN - Magazín autor: Aleš Smutný

Pokud vás ještě nezasáhla vlna historek, vtipů, obrázků a zpráv na sociálních sítích ohledně mobilní hry Pokémon GO, hádám, že jste právě vylezli z protiatomového krytu, nebo vás zachránili z pustého ostrova. Pokémon GO hraje celý svět i přes to, že hra zatím vyšla jen v USA, Austrálii a na Novém Zélandu. Díky návodu, jak hru zprovoznit i v jiných regionech, jde o celosvětový trend, k němuž se přidávají jak hardcore hráči, tak i lidé, kteří na mobilu moc nehrají. To se muselo promítnout na hodnotě Nintenda, které značka částečně patří. Málokdo čekal, že za dva dny se díky Pokémon GO zvedne tržní hodnota firmy o 7,5 miliardy dolarů...

Nintendo suverénně vytřelo zrak všem, kdo firmu posílal do předčasného firemního důchodu, a dokázalo to s dvacet let starou značkou a mobilní hrou. Nápad je přitom prostý, ale lákavý. Augmentovaná realita vám skrze telefon ukazuje při procházení městem pokémony, které můžete chytat. Následně je cvičíte, můžete je nechat bojovat s pokémony jiných hráčů apod.

Spojení návykového sběratelství "musím je mít všechny" a faktu, že pro jejich hledání musíte opravdu chodit po městě či přírodě, vytvořilo zjevně neodolatelný mix.

Dosah hry je takový, že ji má nainstalováno 5 % amerických uživatelů Androidu a počet uživatelů za den se vyrovnal Twitteru. Samozřejmě je otázka, zda bude efekt hry na hodnotu Nintenda dlouhodobý, protože firma hru nevydala, ani nevyvinula, za trhákem stojí tým Niantic (v němž má ale Nintendo podíl).

Jasně se ale ukázalo, že i zdánlivě stará značka, kterých má Nintendo víc než dost, dokáže vzít útokem doslova celý svět. Navíc se dá čekat, že počet uživatelů ještě vzroste. Mimo zmíněné trhy oficiální aplikace teprve vyjde, údajně v rámci několika dnů, jen co firma vyřeší problémy s beznadějně přetíženými servery. 

Jak vyhnat (dospěláky) od počítačů

A tak už brzy i na vaše dveře může někdo zazvonit s tím, že máte na zahradě pokémona, kterého by nutně potřeboval ulovit. Mottem hry totiž je: "Pochytej je všechny". 

Jak už jsme zmínili, hra funguje na principu takzvané augmentované (tedy rozšířené) reality, kdy vám smartphone ukazuje ve skutečném světě věci, které ale doopravdy neexistují - jako již zmíněné malé, virtuální zvířátko na sousedově zahradě. Hra Pokémon Go je první, kde se princip augmentované reality široce využívá. 

Zvířátka existují jen ve virtuální realitě - hráč je vidí jen ve smartphonu. Aby je však mohl chytit, musí se vydat na jedno ze skutečných míst, vyznačených ve hře na mapě - podobně jako u památek v Google Maps.

Hráči tedy musí dojít dál než jen od ledničky k televizi - o tolik dál, že si někteří již teď stěžují na Twitteru na "bolavé nohy" a "slabost po celém těle", protože běhají cestou necestou, aby pokémony chytili. Někteří z nich však na takové běhání nejsou zrovna zvyklí. Jeden z uživatelů musel po absolvování půlhodinového pochodu dokonce na pohotovost.

Za úspěchem hry stojí i mimořádná oblíbenost kreslených pokémonů, které se od roku 1996 objevily v 17 filmech, v televizních seriálech, na kartách a v digitálních hrách, a milují je nejen děti, ale i dnes už dospělí lidé, kteří si s pokémony hráli v děství. Malá stvoření vymyslel Japonec Satoshi Tajiri ještě jako mladík, předtím, než začal pracovat pro Nintendo.

Pokémon Go však již nyní kritizují ochránci dat kvůli tomu, že si provozovatelé vyhrazují právo sdílet dle vlastního uvážení údaje o uživatelích s úřady nebo se soukromými osobami.

Rovněž zločinci rychle odhalili funkci, která dovoluje schovávat pro uživatele překvapení. Když se hráči vydali na odlehlá místa, uvedená na mapě aplikace, došlo ve Spojených státech k minimálně deseti loupežným přepadením, a ve Wyomingu našla uživatelka při chytání Pokémonů dokonce mrtvolu.

Tagy: zahraničí domácí zdraví a životní styl hobby a volný čas média a internet inovace a technologie

Zdroje: ČTK,GAMES.cz,Süddeutsche Zeitung