Planeta Merkur se podle amerických vědců postupně zmenšuje

- Magazín autor: Sebastian Kantor

Povrch planety Merkur je rozžhavený Sluncem, zatímco pod povrchem planeta chladne a tím se pozvolna zmenšuje. Myslí si to američtí vědci, které citovala agentura AFP.

4 planety zachycené v bolivijských Andách. Shora dolů: Venuše, Merkur, Jupiter a Mars,zdroj: Profimedia.cz

Během posledních 3,8 miliardy let se průměr nejmenší planety sluneční soustavy zmenšil až o 14 kilometrů na nynějších 4879 kilometrů. Vědci předpokládají, že Merkur stejně jako Země má superhorké kovové jádro. Na rozdíl od Země ale nemá tektonické desky, které by do sebe narážely, posouvaly se a tlačily v reakci na tlak, který kvůli ubývání teploty působí na planetární kůru.

Místo toho má Merkur jedinou, pevnou svrchní vrstvu, což znamená, že se tento tlak přenáší přímo na povrch planety a způsobuje její vrásnění v rýhách a hřbetech, jak planeta chladne.

Planetární geologové vedení Paulem Byrnem z vědeckého ústavu Carnegie ve Washingtonu využili údaje o těchto nerovnostech k vypočítání termální kontrakce planety, což je termín pro zmenšování prostřednictvím úbytku teploty. Jejich studie vyjde v časopise Nature Geoscience.

Tagy: planety sluneční soustava Merkur