Obchodní řetězce začnou označovat výrobky, které pocházejí z místního regionu

- Aktuality autor: Sebastian Kantor

Některé obchodní řetězce začnou na svých regálech viditelně označovat produkty vyrobené v těch regionech, v nichž se nachází prodejna. Dohodly se na tom ministerstvo zemědělství (MZe) a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR). Obě strany to dnes oznámily v tiskové zprávě. Zda takto zboží označí, bude záležet na obchodníkovi. Podle prezidenta SOCR Zdeňka Juračky zájem o projekt předběžně projevila většina v tuzemsku působících obchodních řetězců.

Výrobky spjaté s příslušným územím mají být označovány nápisem "Z našeho kraje". O podobě loga se ještě jedná, uvedl Juračka. Podle tiskové zprávy má být viditelně umísťováno v prostorách obchodů. "Záměrem obou stran je zvýšit prodej tuzemských potravin vyrobených v konkrétním kraji, a to v prodejnách působících na území téhož regionu," stojí v tiskové zprávě.

Poptávka části nakupujících po místních produktech v poslední době roste. Obchodníci proto začínají na tento trend reagovat a menší regionální dodavatele, které donedávna přehlíželi, sami vyhledávat. "Jsme připraveni usnadnit menším výrobcům podmínky vstupu do všech typů prodejních míst," uvedl Juračka.

Čerstvější, zdravější a bez chemie

Informace o tom, že nakupují potraviny z místní produkce, od konkrétních výrobců, je pro spotřebitele důležitá a také to řada z nich vyžaduje, řekl ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). "Ministerstvo se proto snaží působit na obchodníky, aby byly takové potraviny standardní součástí jejich nabídky," dodal.

Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody zájmu o lokální potraviny patří jejich větší čerstvost oproti produktům dováženým zdaleka. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají. O zvýšené poptávce po místních výpěstcích a výrobcích svědčí například také úspěch farmářských trhů.

Nákupem regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je i ekologické hledisko, protože doprava zboží na velké vzdálenosti zatěžuje životní prostředí výfukovými plyny. Podle informací Státní veterinární správy (SVS) se během loňského roku farmářské trhy konaly nejméně na 170 místech a letos přibývají další.

Tagy: potraviny regiony domácí

Zdroje: ČTK