Dnes je středa 12. listopadu 2025., Svátek má Benedikt
Počasí dnes 9°C Mlha

Nejtvrdší verze zákazu: Praha vykáže kamiony z města

18. 7. 2017 – 15:22 | Zpravodajství | šar

Nejtvrdší verze zákazu: Praha vykáže kamiony z města
Ilustrační snímekzdroj: ThinkStock

Praha zakáže nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní v úterý zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou, které v současnosti nahrazují nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Vedení města se zvolenou nejtvrdší variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí, které požadovaly zachování průjezdu pro nákladní dopravu mezi Spořilovem a Běchovicemi. Sdružení autodopravců Česmad považuje krok za populismus.

"Po dvacetiminutovém rozhovoru jsme došli k tomu, že rada jednomyslně podpořila variantu tři, tedy tu nejtvrdší," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Magistrátní odbor dostal dnešním rozhodnutím za úkol připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města. Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.

Dopravci podle mluvčího Česmadu Martina Felixe rozhodnutí radních kritizují, již dva roky upozorňují na to, že zákaz je v praxi neuskutečnitelný a jeho schválení považují za předvolební populismus. "Jižní spojka je jedinou komunikací dálničního typu ve městě a je pro silniční dopravu nenahraditelná. Pokud k zákazu dojde, bude to znamenat dopravní kolaps," řekl. Upozornil také na to, že na zásobování kamiony je závislá celá řada provozů a obchodů na východě metropole. Dopravci navíc podle něj budou hledat objízdné trasy, a zesílí tak kamionová doprava ve středočeských obcích.

Ministerstvo dopravy považuje krok vedení magistrátu za nerozum, protože vytlačí nákladní dopravu na středočeské komunikace, které na to nejsou uzpůsobeny, což může vést k dopravnímu kolapsu. "Věříme, že v rámci řízení před silničním správním úřadem nakonec tato varianta neprojde i kvůli nesouhlasnému stanovisku policie," uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle schváleného dokumentu uvedli, že případné přijetí tvrdší varianty bude mít zásadní vliv na množství peněz, které Praha v budoucnu z fondu obdrží.

Podle Dolínka ale SFDI Praze příliš peněz nedává už teď. "Moc nám toho nedávají, tak nám toho moc nemohou vzít," uvedl s tím, že i když ministerstvo dopravy je proti záměru, Praha vychází ze strategických dokumentů, které požadují snížení tranzitní dopravy v metropoli kvůli znečištění ovzduší. Podobně hovoří doporučení Evropské unie.

Úterní rozhodnutí rady rovněž zavazuje příslušný magistrátní odbor, aby vypracoval analýzu dalších možných řešení dopravní situace na jihovýchodu Prahy. Dolínek zároveň chce zlepšit kontrolu dodržování předpisů ze strany řidičů kamionů. V budoucnu by mohli být automaticky pokutování s pomocí kamerového systému. Ten bude sloužit i pro kontrolu výjimek, které budou moci řidičům udělovat městské části.

Proti zákazu vjezdu kamionů do Prahy se v minulosti postavilo sdružení dopravců ČESMAD a také Středočeský kraj, který se obává zvýšení provozu v obcích okolo Prahy. Například Říčany už spustily vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun.

Předchozí článek

Komentář: Neudržitelný sociální stát

Následující článek

Kvůli údajným únikům ze spisů předvolá sněmovní komise Babiše a Přibila

Nejnovější články