Místo na ochranu proti smogu půjdou miliony na stavbu metra

- Aktuality autor: Jakub Konečný

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zřejmě přijde kvůli pomalému čerpání dotací z Operačního programu životního prostředí (OPŽP) o 3,7 miliardy korun. Jde o peníze, které měly putovat městům a obcím na snížení smogu, zateplení škol nebo zlepšení recyklace. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) proto navrhuje tyto prostředky převést do Operačního programu Doprava, kde by byly využity na modernizaci a rozvoj pražského metra. Jde o jednu z variant, kterou však MMR prosazuje. 

Stavba Metrostavu (ilustrač. foto)

Stavba Metrostavu (ilustrač. foto),zdroj: Mediafax

Ministerstvo životního prostředí s tím ale nesouhlasí a podniká řadu změn k urychlení čerpání programu. "Návrh přesunu finančních prostředků z OPŽP do Operačního programu Doprava pochází z dokumentu, který Národní orgán pro koordinaci předkládá vládě ke schválení...V současné době MŽP připravuje reakci na tento materiál. Do doby schválení dokumentu jsou veškeré komentáře pouze spekulací," řekl mluvčí MŽP Matyáš Vitík. 

MMR již dnes také oznámilo, že Regionálnímu operačnímu programu (ROP) Severozápad hrozí, že přijde o další tři miliardy korun. Podle MMR je reálné, že se tomuto programu nepodaří vyčerpat všechny přidělené peníze včas. Proto navrhuje, aby se 3,1 miliardy korun z ROP Severozápad rozdělilo mezi ostatní regionální operační programy. Brusel před časem ROP Severozápad pozastavil vyhlašování nových výzev i schvalování projektů. Kromě toho Evropská komise uložila programu kvůli závažným dotačním pochybením plošnou pokutu v přepočtu zhruba 2,6 miliardy korun. 

Materiál s vyhodnocením řízení operačních programů je v současné době v připomínkovém řízení, které končí v pondělí 22. dubna. Poté bude pravděpodobně na přelomu dubna a května předložen vládě. 

Mluvčí přesun potvrdila

"Ano, navrhujeme převést 3,7 miliardy korun z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu životního prostředí do Operačního programu Doprava na výstavbu metra," řekla dnes mluvčí MMR Jana Jabůrková. Po schválení materiálu vládou musejí podle ní návrh schválit zástupci obou operačních programů a v poslední řadě i Evropská komise. 

Pražský primátor Bohuslav Svoboda dnes sdělil, že by město takovou podporu uvítalo. "Mohu říci, že při financování stavby metra A, tedy ekologické veřejné dopravy, jsme zcela odkázáni na svoje finanční prostředky, což je v evropském měřítku raritou," uvedl. Nový úsek metra linky A povede ze stanice Dejvická do stanice Motol, bude mít čtyři stanice a měl by být hotov koncem příštího roku. Bude stát asi 22 miliard korun. Původně měla trasa vést až na letiště v Ruzyni, kvůli nedostatku peněz však byla zkrácena. 

Z EU je v programovém období 2007 až 2013 pro OPŽP vázáno 4,9 miliardy (přibližně 125,3 miliard korun). Z této částky je podle Vitíka doposud vázáno v projektech zhruba 100 miliard, zbytek finančních prostředků se v současnosti rozděluje v aktuálních či plánovaných výzvách. Doposud bylo vyhlášeno 46 výzev, podpořeno bylo téměř 10.000 projektů, uvedl. 

Ministerstvo se snaží o zlepšení

"MŽP si plně uvědomuje složitost situace, ve které se operační program nachází, a podniká řadu opatření k eliminaci rizika ztráty finančních prostředků," dodal Vitík. Například podle něj byly pro letošek spuštěny takzvané rychloobrátkové výzvy. Peníze z operačních programů ale musejí být využity do konce roku 2015, což možná MŽP vyčerpat nestihne. 

Podle Hnutí Duha by se za 3,7 miliardy Kč mohlo podpořit zateplení 400 škol a školek. "Namísto využití na chytré projekty pro lidi a obce budou tyto miliardy zřejmě vytunelovány v pražském podzemí - na stavbu metra. Ministrovi to však zřejmě nevadí," uvedl expert Hnutí DUHA Ivo Kropáček. 

Z dokumentu vyplývá, že peníze z OP Životního prostředí mohou být podle evropské legislativy převedeny pouze do programu dopravy. Vzhledem ke snižování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury navrhuje MMR rozdělit peníze na rozvoj metra. Metro má podle MMR pozitivní dopad na životní prostředí a ochranu ovzduší. Vedení Operačního programu Doprava už prohlásilo, že může 3,7 miliardy přijmout.

Tagy: doprava metro eurodotace životní prostředí

Zdroje: ČTK