Maloobchodní trh vzrostl o 6,5 procenta; internetový obchod v rozmachu

- Aktuality autor: red

Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v únoru meziročně vzrostly o 6,5 procenta po lednovém revidovaném růstu o 6,9 procenta. Růst tržeb byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v únoru zvýšily reálně meziměsíčně o 0,8 procenta. Tržby bez očištění meziročně rostly o 6,5 procenta.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,8 procenta. Meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 16 procent. Pokračoval rychlý meziroční růst prodeje motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 18,1 procenta, který byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou. Tržby za prodej motorových vozidel přesáhly o 3,7 procenta úroveň prodejů v únoru 2008. Tržby za opravy se zvýšily o dvě procenta.

"V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,4 procenta, shodně jako bez očištění," uvedl ČSÚ. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 4,1 procenta, za prodej potravin o 1,4 procenta. Za prodej pohonných hmot naopak klesly o 0,8 procenta.

Rozmach internetového obchodu

Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 20,9 procenta. K celkovému růstu podle statistiků přispěl i specializovaný prodej textilu a obuvi (růst o sedm procent), prodej počítačového a komunikačního zařízení o 5,2 procenta, výrobků pro kulturu a rekreaci o 4,8 procenta, výrobků pro domácnost o 3,7 procenta, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 1,6 procenta) a prodej použitého zboží o 1,2 procenta.

Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,9 procenta, z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří i velké obchodní řetězce, o 2,8 procenta. Tržby ve stáncích a na trzích klesly o 13,8 procenta, za potraviny ve specializovaných prodejnách o 4,7 procenta, sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,9 procenta) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 1,2 procenta.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,4 procenta. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot o 11,7 procenta, podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,1 procenta) a za léky a zdravotnické potřeby o 0,3 procenta. Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o osm procent) a textilu a obuvi o 3,8 procenta.

Tagy: trh ekonomika obchod

Zdroje: ČTK