Kraje přestanou přidělovat unijní dotace, rozhodli hejtmani
13. 9. 2010 – 17:27 | Zpravodajství | Jakub Procházka
V krajích se přestanou uzavírat nové smlouvy na podporu z Regionálního operačního programu (ROP) i vyhlašovat nové projekty. Nové dotace mají být pozastaveny do doby, než vláda schválí návrh státního rozpočtu na rok 2011.
Při videokonferenci se na tom v pondělí shodli sociálně-demokratičtí hejtmani. Informoval o tom předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Nyní se kvůli tomtuo tématu chce sejít s premiérem Petrem Nečasem. Vláda má ze zákona rozpočet předložit sněmovně do konce září.
Hejtmani pondělním rozhodnutím reagovali na dřívější rozhodnutí vlády ukončit státní kofinancování ve výši 7,5 procenta. Vládní rozhodnutí má mít zpětnou platnost.
"Domníváme se, že dohody a smlouvy se mají dodržovat a ne v půlce měnit pravidla tak, jak to hodlá udělat vláda," uvedl v prohlášení liberecký hejtman Stanislav Eichler. Vláda podle něj svým rozhodnutím zastavuje v době krize podnikatelům přísun peněz. Podmínkou čerpání je spoluúčast státu ve výši 7,5 procenta.
Města a obce by musely svou účast zdvojnásobit
"I kdyby si podnikatelé chtěli tuto část doplatit, tak nemohou, protože spoluúčast státu je pevně danou podmínkou," uvedl. Města a obce by zase musely svoji účast zdvojnásobit. "Což je podle našeho názoru u velkých projektů likvidační," dodal.
Proplácení peněz na projekty, pro něž již byly přislíbeny, však podle Haška bude nadále pokračovat. Týká se to měst, obcí, krajů, neziskových organizací i podnikatelů.
Hašek: Kroky vlády jsou účelové, chce přenést rozhodování na stát
Hašek označil kroky vlády za účelové. Mají prý přenést rozhodování z regionů na centrální vládní úroveň. "Což je pro kraje, ale věřím, že také pro města a obce, zcela nepřijatelné," zdůraznil hejtman.
S Nečasem chce při jednání o státním rozpočtu na příští rok probrat i financování sociálních služeb, regionálního zdravotnictví i státní správy. Samostatným tématem k jednání s premiérem a ministrem dopravy Vítem Bártou je podle Haška financování ztráty regionální železniční dopravy.