Konec obelhávání zákazníků. Dopékané pečivo bude mít v obchodech označení

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Pečivo, které je v obchodech dopékáno ze zmražených polotovarů, bude muset být v regálech povinně označováno údajem "rozpečeno". Ministr zemědělství Petr Bendl minulý týden podepsal vyhlášku upravující značení pekárenských výrobků. Bendl to dnes řekl na Žofínském fóru. Dopékané pečivo se tak má odlišit od čerstvého. Předpis by měl začít platit během několika týdnů.

Pojmem "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

Jak dnes řekl Bendlův náměstek pro zemědělskou a rybářskou politiku EU Martin Hlaváček, původní záměr, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Předpis se tak bude týkat jen nebalených výrobků.

Nový předpis prý zkomplikuje orientaci spotřebitelů

Především obchodní řetězce dnes často prodávané pečivo rozpékají ze zmrazených výrobků nebo dopékají ze zamrazených polotovarů, značit to však nemusejí. Obchodníci již dříve návrh vyhlášky, která vznikla ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů, kritizovali.

Podle dřívějšího vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku.

Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či United Bakeries.

Tagy: obchod pečivo

Zdroje: ČTK