Dnes je úterý 11. listopadu 2025., Svátek má Martin
Počasí dnes 7°C Zataženo

Jaroslavlská tragédie může změnit ruské dopravní letectví. Nehoda nebyla ojedinělá

12. 9. 2011 – 14:48 | Zpravodajství | Danica Klein

Jaroslavlská tragédie může změnit ruské dopravní letectví. Nehoda nebyla ojedinělá
zdroj: Profimedia

Hotovou revoluci na ruské obloze může způsobit havárie ruského letounu Jakovlev Jak-42 s hokejovým týmem Lokomotiv v Jaroslavli. V zájmu zvýšení bezpečnosti mají na pokyn prezidenta Dmitrije Medveděva zmizet z trhu menší přepravci se starší technikou ještě sovětského původu. Už se však ozývají varovné hlasy, že takový krok může vést i k tomu, že počet leteckých cestujících klesne až o dvě pětiny.

Při nehodě, která se odehrála minulou středu krátce po startu letadla Jak-42 z jaroslavlského letiště, zahynulo 43 lidí, včetně tří českých hokejistů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Dnes v moskevské nemocnici popáleninám podlehl šestadvacetiletý útočník Alexandr Galimov, který spolu s palubním inženýrem Alexandrem Sizovem havárii přežil.

Nejstarší stroj v provozu

Nehoda přitom nebyla ojedinělá, odhaduje se, že letecká neštěstí v zemi si jen letos v létě vyžádala na 200 životů. Mezi nimi je 47 obětí červnového zřícení letounu Tupolev Tu-134 u Petrozavodska či 11 mrtvých při srpnovém pádu nákladního letounu Antonov An-12, vůbec nejstaršího stroje tohoto typu v provozu.

Už po nehodě v Petrozavodsku se prezident Medveděv dožadoval urychleného vyřazení obstarožních "tůček" z provozu. Po neštěstí v Jaroslavli zašel ještě mnohem dále a nařídil vládě podniknout kroky "k ukončení činnosti přepravců, kteří nejsou s to zajistit bezpečnost letů". Za splnění úkolu učinil odpovědným osobně premiéra Vladimira Putina.

Prezident může argumentovat slovy ministra dopravy Igora Levitina, že 85 procent pravidelných letů připadá na desítku největších přepravců. Na ostatních 120 menších společností připadá většina katastrof.

Kabinet sice dostal na přípravu potřebných dokumentů lhůtu do poloviny listopadu, ale úřady už první kroky k omezení počtu aerolinek v zemi podnikají. Podle dnešního vydání listu Kommersant se o dotacích pro linky mezi velkými městy s více než milionem obyvatel vyjednává už jen s velkými přepravci.

Dvacítka letadel

Stejný princip se podle místopředsedy dopravního výboru sněmovny Sergeje Gavrilova má uplatnit i při dotování regionálních linek na Dálném východu a na Sibiři, které dosud byly doménou malých firem. Loni stát dotoval tyto regionální linky 2,5 miliardy rublů (téměř 1,5 miliardy Kč) a proplácel polovinu ceny letenek studentům, učitelům a penzistům. Menší aerolinky podle nového doporučení ministerstva dopravy nemají ani získat povolení k charterovým letům.

Ani pokud by se malým přepravcům podařilo tyto kroky přežít, nebudou mít vyhráno. Od Nového roku vstoupí v platnost zákaz používat letouny nevybavené výstražným systémem před nebezpečným přiblížením se překážce. Podle ministerstva dopravy se už nevyplatí tímto systém vybavit starší letouny, a tak odhaduje, že z oblohy zmizí okolo dvou stovek letounů Tu-134, Tu-154, An-24, An-26, Jak-40 a Jak-42, tedy skoro třetina nynějšího leteckého parku.

Vláda také chystá k Novému roku nařízení, podle kterého by tři linky směli obsluhovat pouze přepravci s nejméně pěti letouny, větší počet linek pak společnosti s nejméně deseti letadly stejného typu. Tuto podmínku zatím splňuje jen pět aerolinek v čele s Aeroflotem. Od ledna 2013 má tento práh stoupnout na dvacítku letadel.

Všichni ostatní ruští přepravci mají buď méně letounů, anebo létají se staršími stroji, které mají být vyřazeny. Kupříkladu i ambiciózní Gazpromavia, patřící plynárenskému koncernu, má jen tři boeingy B-737 a čtyři Tu-154M, splňující nové požadavky, a flotilu třinácti starších letounů Jak-42. Malí přepravci přitom v prvním pololetí letošního roku přepravili okolo 12 milionů cestujících. "Jejich odchod z trhu může zasadit vážnou ránu celému odvětví. Nemá to nic společného s bezpečností," tvrdí šéfredaktor specializovaného časopisu Aviatransportnoje obozrenije Alexej Sinickij.

Cena života vyšší než vše ostatní

Na letecké dopravě závisí rozsáhlé oblasti Sibiře a Dálného východu. Podle nedávného průzkumu zveřejněného agenturou RIA Novosti ani po posledních katastrofách se devět z deseti dotázaných Rusů nehodlá či nemůže létání zřeknout. Ale po nových zákazech je podle expertů otázkou, s čím vlastně se bude létat: nových letounů domácí výroby je mizivé množství, piloti západních strojů pobírají trojnásobné platy a přizpůsobit ruská letiště choulostivějším strojům z dovozu by prý vyžadovalo náklady v řádu bilionů rublů.

"Cena lidského života je vyšší než vše ostatní, včetně podpory domácí výroby," prohlásil však Medveděv ještě v Jaroslavli. A dožadoval se od vlády, aby urychleně zajistila subvence pro pořízení nových letounů nezávisle na zemi původu.

Předchozí článek

Po slavné Gretě Garbo bude trpět i půvabná Keira Knightley

Následující článek

Řešené případy týraných dětí jsou jen špičkou ledovce, míní pediatr

Nejnovější články