Hradec Králové šetří - omezil hromadnou dopravu. Občané se bouří

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Dopravní podnik města Hradce Králové dnes kvůli úsporám změnil provoz na pěti linkách a jednu linku úplně zrušil. Změny se nelíbí hlavně lidem z okrajových částí Slatina a Svinary, kterých se redukce dotkne nejvíce. Proti změnám vystoupili někteří opoziční zastupitelé. Vedení magistrátu slíbilo, že po třech měsících zkušenosti z provozu vyhodnotí a případně udělá další změny. Dopravnímu podniku ubývají cestující a úsporami na linkách chce ušetřit miliony korun. 

Doprava v Hradci Králové

Doprava v Hradci Králové,zdroj: PERITO

Lidé ze Slatiny se ode dneška už nedostanou přímou linkou do centra města. Na Slezském Předměstí musejí přestoupit, přičemž za přestup zaplatí další jízdné. "Připadám si jako méněcenný občan. Za stejnou cestu budu platit víc. Ostatních částí města se změny skoro nedotkly," řekl ČTK obyvatel Slatiny. Lidé ze Svinar se přímou linkou dostanou nově jen na zastávku Adalbertinum v centru města, ale už ne dál na autobusové a vlakové nádraží. 

Dopravní podnik dnes také zdražil jízdenky zakoupené přímo u řidiče. Dosud za ni lidé zaplatili 15 korun, nyní stojí 18 korun. Novinkou však je, že jízdenka koupená u řidiče bude přestupní. Naopak zlevní celodenní jízdné zakoupené u řidiče z 65 na 55 korun. 

Podle ředitele dopravního podniku Miloslava Kulicha ročně autobusy a trolejbusy najedou v Hradci Králové kolem 6,2 milionu kilometrů, po provedených změnách to bude o téměř 300.000 kilometrů ročně méně. Ke změnám dopravní podnik přistoupil kvůli propadu tržeb v posledních měsících. Například v prvním čtvrtletí letošního roku klesly tržby meziročně o zhruba sedm procent, tedy o tři miliony korun. 

Podle Záruby jsou změny provedeny špatným způsobem

Podle opozičního zastupitele Adama Záruby (Změna pro Hradec) podnik šetří na nesprávném místě na úkor obyvatel některých městských částí, z nichž se prý stanou občané "druhé kategorie". "Zarážející je to, že tyto zásadní změny nebyly předem nijak projednány a konzultovány s komisemi místní samosprávy dotčených městských částí," uvedl Záruba. Úspory v provozu by viděl ve využití autobusů na zemní plyn. 

Dopravní podnik podle mluvčí magistrátu Magdalény Vlčkové připomínky od lidí, komisí místních samospráv a dalších subjektů průběžně vyhodnocuje. "Město by chtělo mít v říjnu po vzájemné dohodě s dopravním podnikem jasno, jak kompromisně naloží s úbytkem cestujících a s tím spojenými nižšími tržbami. Následující tři měsíce by měly rozhodnout o konečné podobě režimu MHD," uvedla mluvčí. 

K úsporám podle magistrátu vede několik cest. První je ponechání dnes zavedeného stavu. Druhou je plošné zdražení jízdného a třetí je zvýšení dotace města ze současných 158 milionů korun ročně o částku do 10 milionů korun. Poslední variantou je kombinací předchozích možností. Dopravní podnik města Hradce Králové má vlastní tržby téměř 200 milionů korun, k nimž od města dostává dotaci na provoz. Podnik má zhruba 400 zaměstnanců.

Tagy: Hradec Králové hromadná doprava

Zdroje: ČTK