Do Pece pod Sněžkou možná pojede vlak, trať půjde tunely

- Aktuality autor: red

Krkonošské středisko Pec pod Sněžkou chystá projekt zavedení železnice ze Svobody nad Úpou až pod tamní lyžařské vleky. Náklady se odhadují na 12 miliard korun.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Většina z více než 14 kilometrů nové tratě by ze současné konečné stanice ve Svobodě nad Úpou vedla tunely. Řekl to zpracovatel studie napojení Pece na železnici Ivan Šír. Železnice v údolí řeky Úpy by měla podle představ horského střediska být moderní a ekologickou alternativou k automobilové dopravě a měla by podpořit rozvoj regionu. Na financování by se podle Šíra musely podílet fondy Evropské unie či stát. "Je to sice otázka delší budoucnosti, ale chceme být připraveni," řekla místostarostka Eva Lorencová. Dodala, že nynější hlavní prioritou města je stavba nové lanovky na Sněžku. První myšlenka na postavení železnice do Pece pod Sněžkou podle projektanta vznikla již v roce 1905. Podle současných plánů, které nyní budou procházet posuzováním vlivů stavby na životní prostředí (EIA), by elektrifikovaná jednokolejná trať měla mít deset zastávek. Vlaky by denně měly přepravit 1500 až 2000 lidí. V dokumentu k EIA jeho zpracovatelé jako možný termín zahájení a dokončení stavby uvádějí roky 2015 až 2019. Celkem by na trati s délkou 14,55 kilometru a převýšení 296 metrů mělo vzniknout sedm tunelů o celkové délce 7,84 kilometru a také devět mostů. Nejdelší tunel by měl měřit 3160 metrů. V úseku z Horního Maršova do Pece by se trať dostávala na povrch pouze v místech zastávek. Některé zastávky by navíc byly v podzemí jako v metru. Konečná podzemní zastávka u sjezdovek by svojí 100 metrů dlouhou nástupní hranou měla umožnit i příjezd speciálního rychlíkového vlaku. Podle Šíra by však železnice v Peci končit nemusela. "V budoucnu by mohla tunely pokračovat do Špindlerova Mlýna a polského Karpacze," uvedl. Správa Krkonošského národního parku podle mluvčího Radka Drahného myšlenku zavedení ekologické železniční dopravy do hor vítá. "Nicméně se obáváme, aby projekt neskončil kvůli značné finanční náročnosti jen na papíře," řekl. Náklady na studii prodloužení železnice město Pec pod Sněžkou podle Lorencové hradí z daru 1,25 milionu korun od firmy Viamont. Ta již nyní provozuje železniční dopravu na trati mezi Svobodou nad Úpou a Trutnovem. Několik let se na východě Čech hovoří také o výstavbě zcela nové železnice v Orlických horách. Ta by vedla do horských středisek Deštné a Říčky. Náklady na stavbu se odhadují na miliardy korun. Nejdelší železniční tunel v Česku o více než 20 kilometrech by měl v budoucnu vyrůst mezi Prahou a Berounem, jízdu by měl zkrátit ze současných 40 na 18 minut. Jedním z nejambicióznějších evropských projektů je například vloni zahájená výstavba železničního Brennerského tunelu, který má v roce 2022 umožnit spojení Rakouska s Itálií na kolejích pod Alpami. Délka tunelu má dosáhnout 53 kilometrů, podle projektu z roku 2006 by náklady mohly dosáhnout zhruba 150 miliard korun.

Zdroje: ČTK