Další dva mrtví nalezení ve vraku ztroskotané lodi, 15 lidí je stále nezvěstných

- Aktuality autor: Jan Pastor

AKTUALIZOVÁNO. Italští záchranáři dnes vyprostili z vraku luxusní lodi Costa Concordia tři žijící pasažéry, ale nalezli další dva mrtvé. Počet obětí havárie tak dosáhl pěti, pohřešuje se ještě 15 lidí.

Dva mrtvé nalezli potápěči v potopené zadní části lodi. Zatímco první tři oběti záchranáři vylovili z moře u vraku, dnes nalezli dva starší muže ještě v záchranných vestách u kuchyně vedle restaurace.

"Potápěči jim museli svléknout vesty, aby je mohli vytáhnout ven," řekl kapitán pobřežní hlídky Francesco Paolillo. Podle potápěče Angela Scarpy jde bezpochyby o turisty. "Museli jsme rozbít skleněný strop restaurace, abychom se tam mohli dostat," řekl Scarpa agentuře AFP.

Čtěte také: Při havárii výletní lodi u italského pobřeží zemřeli tři lidé, desítky se stále pohřešují

Záchranáři zatím neoznámili národnost dnes nalezených obětí. U předcházejících tří již byla totožnost určena - jsou to dva francouzští turisté a peruánský člen posádky.

Záchranáři prohledávají ve ztroskotané lodi jednu kajutu po druhé. Pročesávání na 1500 kajut připomíná hledání v malém městě, které je ovšem nakloněné, z větší části potmě a částečně pod vodou.

"Stále hledáme těla..., ale také doufáme, že někdo mohl zůstat naživu ve vzduchové kapse," řekl italské televizi Sky TG24 další kapitán pobřežní hlídky Cosimo Nicastro.

Potápěče podle něj ve vraku stále více ohrožují nejrůznější předměty ve vodě i špína, která drasticky omezuje viditelnost. "Jsou tam matrace a další objekty, které se mohou zamotat potápěčům do přístrojů," řeklo Nicastro s tím, že velení záchranářů se poradí, jak dlouho bude ještě možné bezpečně pokračovat v pátrání pod vodou. Potápěči při vstupu do lodi upevní někde lano, které se za nimi odvíjí a které jim pomáhá najít cestu zpět.

Neztratil jsem naději

V noci zachytili signál jihokorejských novomanželů, kteří na lodi trávili svatební cestu. Nalezli je v jejich kajutě v dobrém stavu a vyvedli je na svobodu. Dnes časně ráno také po několikahodinovém úsilí zachránili italského člena posádky, který se zlomenou nohou uvízl na třetí palubě. "Nikdy jsem neztratil naději, že budu zachráněn. Byla to noční můra trvající 36 hodin," řekl zachráněný Manrico Gianpetroni novinářům.

Zatímco v sobotu se postrádalo ještě asi 40 lidí, nyní jejich počet úřady snížily na 15. Někteří ze zachráněných se až dnes nahlásili úřadům. Například dva Japonci po záchraně z potopené lodi nastoupili do autobusu a odjeli do Říma, kde pokračovali v dovolené.

Policie už v sobotu zadržela kapitána lodi Franceska Schettina. Dnes byl zadržen také první důstojník Ciro Ambrosio. Podle prokuratury oba opustili plavidlo ještě před posledními cestujícími.

"Bohužel mohu tuto skutečnost potvrdit," uvedl státní zástupce Francesco Verusio. Podle italských médií kapitán opustil loď v pátek ve 23:40, ale poslední pasažéry se podařilo evakuovat až kolem sobotních 06:00. Úřady kapitána nyní vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z předčasného opuštění plavidla.

Hrozí mu až 12 let vězení

Schettino dnes ale v rozhovoru s italskou televizí Mediaset obvinění, za které mu hrozí až 12 let vězení, odmítl. "Byli jsme poslední, kdo loď opustil," řekl. Zároveň popsal, jak k nehodě došlo. "Pluli jsme asi 300 metrů od skal. Neměly tam být žádné takové útesy," řekl.

Nicméně Francouzi Ophélie Gondelleová a David Du Pays řekli agentuře AP, že viděli kapitána v záchranném člunu zabaleného v dece mnohem dříve, než všichni pasažéři opustili loď. "Kapitán opustil loď dřív, než byli všichni evakuováni," řekla osmadvacetiletá Gondelleová, která je důstojnicí francouzské armády.

Kapitánův právník Bruno Leporatti prohlásil, že podle něj Schettino zachránil stovkám cestujících život. "Dokázal dostat poškozenou loď blíž ke břehu, a tak zajistil, že záchranná operace byla rychlejší a stovky lidí byly zachráněny," řekl právník. "Podle mě to byl z námořnického pohledu skvělý manévr."

Nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru

Italská média také spekulují o tom, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru, při kterém se výletní lodě přiblíží k ostrůvku Giglio a pozdraví jeho obyvatele rozsvícenými světly a sirénami.

Podle některých svědků skutečně Costa Concordia prováděla tento manévr zvaný inchino, tedy vzdání pocty. Starosta Giglia Sergio Ortelli řekl v sobotu novinářům, že řada výletních lodí na trase z Civitavecchia do Ligurie často plují poblíž ostrova a zdraví světly a sirénami obyvatele ostrova. Dnes ale zdůraznil, že nejde o pravidelnou praxi a že vždy lodě plují v bezpečné vzdálenosti.

Na každý pád ale řada svědků i pobřežní hlídka tvrdí, že Costa Concordia byla příliš blízko pobřeží Giglia. Také italský ministr obrany admirál Giampaolo Di Paola dnes v televizním rozhovoru mluvil o "vážné lidské chybě s dramatickými následky". "Lodi takových rozměrů nemohou plout tak blízko pobřeží v oblastech, kde se ví, že jsou útesy," uvedla.

Potápěči vylovili černou skříňku

Ředitel společnosti Costa, která loď provozovala, zase obhajoval 45minutovou prodlevu mezi nárazem na útes a zahájením evakuace. "Kapitán se rozhodl dostat loď do bezpečí, než nařídí evakuaci," řekl Gianni Onorato. "Rychlé naklánění lodi ale bohužel znemožnilo využití záchranných člunů," dodal.

Potápěči pobřežní hlídky dnes vylovili ze zatopené části plavidla takzvanou černou skříňku. Ze zařízení bude možné vyčíst navigační záznamy z poslední části plavby.

Plavidlo s 4234 cestujícími bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Tagy: nehoda Itálie

Zdroje: ČTK