Číňané utrácejí za svoje domácí mazlíčky tisíce dolarů

- Magazín autor: pal

V Číně se objevil nový fenomén, který Západ zná už několik let. Jedná se o vášeň pro domácí zvířata. Čínští majitelé domácích mazlíčků jsou schopni utrácet horentní sumy za péči o své zvířecí miláčky a obchodníci na tento nový trend zareagovali velmi rychle. Pro světové výrobce potřeb pro chovatele se čínský trh stává velmi atraktivním. 

Někteří čínští psi si žijí v přepychu. Ilustrační foto

Někteří čínští psi si žijí v přepychu. Ilustrační foto,zdroj: ThinkStock

Komunistický lídr Mao Ce-tung kdysi zakázal domácí mazlíčky, protože to podle něj byla buržoazní zábava. Nyní se vlastnictví domácího mazlíčka stává v Číně symbolem finančního úspěchu. Konzultační společnost Euromonitor odhaduje, že sektor péče o domácí mazlíčky vzroste do roku 2019 o více než polovinu na 15,8 miliardy jüanů (téměř 61 miliard Kč). Tempo růstu tak výrazně překonává růst na největším světovém trhu, kterým jsou Spojené státy. Tam má trh produktů a služeb pro domácí mazlíčky letos vykázat růst jen o čtyři procenta na 60,6 miliardy dolarů (1,5 bilionu Kč).

Mezinárodní výrobci potřeb pro mazlíčky objevují i čínský trh

Z tohoto výhledu jsou nadšené nadnárodní firmy, jako je Mars, Nestlé, Procter & Gamble a Colgate-Palmolive. Zvláště když růst celkového maloobchodního trhu v zemi zpomaluje, stejně jako celkový ekonomický růst Číny.

Nejoblíbenějšími domácími mazlíčky jsou psi. Prodej krmiva pro ně má do roku 2019 stoupnout téměř trojnásobně na více než 760 milionů USD (18,2 miliardy Kč), odhaduje Euromonitor.

"Je zde ohromná poptávka po krmivu, protože majitelé přestávají krmit své psy rýží a masem a přecházejí ke vhodnému krmivu pro mazlíčky," říká Čchen Siou-čchiang, který je manažerem prodeje ve společnosti Guangzhou Mudi Trading. Ta je dovozcem a distributorem krmiva pro domácí mazlíčky.

Kromě značkového krmiva stále více Číňanů platí za získání psa s rodokmenem a také za služby a doplňky, o kterých si myslí, že si je jejich jedinečná zvířata zaslouží. "Ve velkých městech jako je Šanghaj, se mnoho lidí cítí osamocených a starají se o domácí zvířata jako o rodinu," říká jeden z majitelů salonu pro zvířata Čao Chuan-chuan.

Někteří čínští domácí mazlíčkové žijí v luxusu

Pekingské fotografické studio pro domácí mazlíčky Yipets nabízí klientům balíčky, včetně kostýmů a stylingu pro zvířata, jejichž cena se pohybuje od 388 do 8888 jüanů (1500 až 34 300 Kč). Měsíční výcvik psa v chovatelské stanici JinJiaJun může stát i 5000 jüanů (19 300 Kč).

Ze zájmu těží také obchodníci s luxusními doplňky. Například americká společnost Chrome Bones, která otevřela svůj první franšízový obchod v Číně v září, uvádí, že její prodej roste až o 40 procent měsíčně. Firma se specializuje na psí obojky zdobené krystaly Swarovski, které stojí 260 USD (6200 Kč), přepravky pro zvířata z hadí kůže, jejichž cena začíná na 3800 USD (91 000 Kč), postele z lakované kůže a misky. "Vyhlídky jsou velmi dobré," tvrdí majitel obchodu Čchen Jin-feng.

Velkým byznysem je také rozmazlování domácích zvířat. Cole Čang vlastní firmu Blue Bone, která nabízí psím klientům možnost řídit Ferrari nebo Maserati. Tato služba podle něj stojí až 500 jüanů (1930 Kč) za kilometr a velmi často mají plno. "V průměru máme více než 100 klientů týdně. Obvykle pracujeme o víkendech přesčas," říká. "Většina mých zákazníků se stará o svého psa velmi dobře a jsou ochotni za něj i hodně utratit," dodává.

Tagy: Čína zahraničí zvířata a příroda péče o domácí mazlíčky

Zdroje: ČTK