Čína boří hranice a otevírá obchodní trasu do Evropy přes Arktidu

- Aktuality autor: Jakub Konečný

Čína se poprvé pokouší otevřít novou obchodní trasu do Evropy přes Arktidu, která je nyní v létě i díky změnám klimatu průjezdná. Ze severočínského Ta-lianu vyplula do Rotterdamu loď, která místo tradiční cesty přes Suezský kanál má díky nové trase ušetřit zhruba dva týdny plavby. 

Plavidlo Jung Šeng (Yong Sheng) státní společnosti Cosco o výtlaku 19.000 tun vyrazilo už před čtyřmi dny po stopách dalších lodí, které dostaly od ruských úřadů povolení brázdit hladiny ledového oceánu. Podle listu Financial Times vydalo Rusko pro letošek 372 povolení k celému nebo částečnému průjezdu trasy. Loni ji celou projelo jen 46 plavidel, předloni čtyři. 

Odborníci nicméně varují, že do úspornější trasy se možná vkládají až příliš velké ekonomické naděje. Nová trasa je totiž využitelná jen několik málo měsíců v roce, ne-li méně, pokud v oblasti opět přituhne. 

Podle kapitána ruské flotily ledoborců Valentina Davydantse by do roku 2021 mohlo severní cestou přepravovat 15 milionů tun nákladu k 15 milionům tun zkapalněného plynu a deseti milionům tun ropy, která se těží na ruském severu. Suezskému průplavu tak nemůže konkurovat, protože jen v roce 2011 jím 18.000 lodí přepravilo 929 milionů tun zboží. 

Nárazově ale takto bude možné snižovat náklady přepravy, obzvláště když při tajících ledovcích není už někdy ani potřeba využívat ledoborců, které prorážejí lodím bezpečnou cestu. Čínská loď by do Rotterdamu měla dorazit 11. září, tedy po 35 dnech plavby. Pokud by plula jižní cestou, trvalo by jí to 48 dní. 

Celou severní cestu poprvé překonal v roce 1879 švédsko-finský polárník Adolf Erik Nordenskiöld. 

Tagy: Čína Arktida

Zdroje: ČTK