Čeští vědci patentovali nový způsob léčby rakoviny

- Aktuality autor: Ondřej Neufus

Čeští vědci patentovali nový druh léčby zhoubných nádorů hlavy a krku. Problém je v tom, že i kdyby účinnost a bezpečnost potvrdily klinické studie, do praxe se dostane za deset let až patnáct let. Nádory nejsou příliš časté, ale velmi obtížně se léčí. V současnosti se musí pacientovi chirurgicky odstranit rozsáhlé části obličeje a krku, což ho těžce poznamená.

Screening rakoviny (ilustrační fotografie)

Screening rakoviny (ilustrační fotografie),zdroj: ThinkStock

"Pokud bychom byli úspěšní, pak by vývoj, testování a schválení nové léčby trval minimálně deset až 15 let," V pátek to řekl přednosta Anatomického ústavu první lékařské fakulty Univerzity Karlovy Karel Smetana. Patent získal tým vědců jeho ústavu, klinik ORL a chirurgie hlavy a krku, čelistní a obličejové chirurgie krku a Ústavu molekulární genetiky Akademie věd.

Vědci objevili, že růst tzv. dlaždicového karcinomu kromě nádorových buněk ovlivňují nenádorové buňky v jeho okolí, a to zejména fibroblasty, tedy buňky vazivové tkáně. Dále zjistili, které geny se podílejí na výměně informací mezi fibroblasty a nádorovými buňkami. Přišli na to, že produkty těchto genů je možné zablokovat, a tak potlačit tu činnost fibroblastů, která podporuje růst nádoru.

Vědci předpokládají, že léčba založená na tomto mechanismu zpomalí, případně i zastaví nádor. Po pokusech na tkáňových kulturách připravili dva návrhy na možnou biologickou léčbu, kterou si nechali patentovat.

"Výzkum bylo možno provést díky nezištnému souhlasu více než stovky pacientů kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku, kteří poskytli s povolením etické komise vzorky tkání. Takto velký soubor je i v mezinárodním měřítku významný," uvedl Smetana.

Tým nyní ve spolupráci s lékaři kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice začal hledat podobné mechanismy u zhoubného kožního melanomu. Nové poznatky se pravděpodobně dají využít při hojení ran. V konečné fázi by to mohlo znamenat, že objasnění mezibuněčných kooperací v nádorech přispěje i k léčbě chronických poranění.

Tagy: vědci patent ČR Univerzita Karlova léčba rakoviny