Češi nakupují oblečení hlavně v nákupních centrech

- Aktuality autor: red

Češi nakupují oděvy a obuv hlavně v nákupních centrech, ve kterých již utrácejí více než polovinu svých výdajů za toto zboží. Zhruba pětina lidí ale často nakupuje oblečení v asijských prodejnách nebo na tržištích.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK, podle kterého zhruba třetina českých domácností kvůli hospodářské krizi změnila nákupní chování a většina z nich oblečení nakupuje, až když je to nezbytně nutné. Společnost Incoma GfK ve zprávě zaslané uvedla, že ve velkých nákupních centrech nyní spotřebitelé nechávají 54 procent výdajů za odívání a obuv. V obchodních komplexech obchody s módou dominují a na začátku letošního roku tvořily 46 procent prodejních jednotek v nákupních pasážích. "Spotřebitelé pro nákupy oblečení volí nejčastěji prodejny Tesco, ze specializovaných prodejen pak C&A. Mezi populární prodejny patří dále i H&M, Takko a New Yorker, v případě nákupů obuvi je to Baťa a Deichmann. Význam ostatních hypermarketových řetězců pro nákupy módy se ve srovnání s předchozími lety snížil," uvedla Incoma GfK. V asijských prodejnách nebo na tržištích nakupuje oblečení aspoň někdy 74 procent Čechů. "Pro 22 procent populace je to časté nákupní místo, naopak 32 procent zde nakupuje méně než před dvěma lety," uvedla Incoma GfK. V hypermarketech nakupuje oblečení alespoň někdy 84 procent dotázaných. Vztah Čechů ke značkovému zboží je podle průzkumu spíše pragmatický. Lidé značkovou módu či obuv nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část dotázaných, zejména pro mladší ročníky. Zhruba 40 procent účastníků průzkumu pak považuje značkové zboží vzhledem k jeho vlastnostem za předražené. Mezi nejčastěji nakupované mezinárodní značky v Česku podle průzkumu společnosti Incoma GfK patří Adidas, Baťa, Nike, Puma, Triumph, nejznámějšími českými značkami prádla a odívání jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zdroje: ČTK