Bitva o zákazníka mezi obchodními řetězci přitvrzuje

- Aktuality autor: Jakub Konečný

Do některých prodejen obchodních řetězců odmítá chodit nakupovat polovina lidí, kteří v jeho okolí bydlí. Průměrný zákazník má dnes ve svém okolí osm prodejen potravin. Stává se proto stále vybíravějším a některé prodejny odmítá, pravidelně navštěvuje jen tři. Konkurenční boj mezi tuzemskými obchodními řetězci o zákazníka tak přitvrzuje. Vyplývá to ze studie INCOMA Shopping Triggers 2014.

Podíl lidí, kteří nějakou prodejnu odmítají navštěvovat se liší řetězec od řetězce. Téměř u všech významných obchodníků odmítá navštěvovat prodejnu víc než pětina jejich potenciálních zákazníků, tj. lidí bydlících v okolí. Do některých prodejen ale odmítá chodit nakupovat polovina lidí, kteří žijí v dané lokalitě. O které konkrétní řetězce jde průzkum neuvádí.

"Je to pro obchodníky ztracený potenciál - řádově ztrácejí miliony potenciálních zákazníků. Nejenže u nich tito lidé neutrácejí, ale protože prodejnu nenavštěvují, není ani možné je znovu přesvědčit vylepšenou nabídkou. A protože prodejnu odmítají často po nějaké negativní zkušenosti, šíří tuto špatnou zprávu dál mezi své přátele a známé," uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Mezi hlavní důvody proč lidé odmítají chodit do konkrétní prodejny patří její větší vzdálenost, vyšší ceny a nevyhovující výběr zboží. "Překvapivě silné je ale také nákupní prostředí, atmosféra prodejny. Je na čtvrtém místě mezi bariérami nákupu. Jsou řetězce, u kterých je dokonce (po dostupnosti) druhá nejdůležitější," dodal Skála.

Tagy: nakupování

Zdroje: ČTK