Billboardů se jen tak nezbavíme, prý nejsou nebezpečné
20. 10. 2011 – 13:04 | Zpravodajství | red
Reklamní poutače u komunikací v obecní a městské zástavbě asi jen tak nezmizí. Magistráty a radnice, které o nich rozhodují, argumentují například tím, že v obci je snížena rychlost, a reklamy proto řidiče tolik neohrožují.
Kritici naopak namítají, že ve městech je hustší provoz, časté přechody pro chodce a to vše vyžaduje větší pozornost, vyplývá ze zjištění ČTK.
Navrhovaná novela, která má do pěti let většinu billboardů od českých silnic odstranit, se na obecní a městskou zástavbu nevztahuje. O umístění billboardů u silnic tam rozhodují stavební úřady, které potřebují stanoviska dotčených orgánů státní správy.
Ani obří světelná obrazovka není nebezpečná
"U nejproblematičtějších (poutačů) vyžadujeme stanovisko dopravního psychologa a zcela narovinu jsem se ještě nesetkal se záporným stanoviskem," uvedl ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek. Svolení psychologa, že poutač nepředstavuje pro provoz bezpečnostní riziko, podle něj bez problémů získala například i obří světelná obrazovka v ulici Boženy Němcové u Nuselského mostu.
Proti argumentu nižší rychlosti v obcích a tedy menšího rizika přitom dlouhodobě vystupují různé občanské iniciativy. Kvůli nižší rychlosti jsou sice následky dopravních nehod pro motoristy méně fatální, nicméně se v obcích vyskytují chodci a je zde daleko hustší provoz, uvedl Vojtěch Razima, ředitel společnosti Acta non verba, která proti billboardům u silnic dlouhodobě bojuje. Z těchto důvodů jsou prý nároky na koncentraci řidičů ještě vyšší, než na rychlostních komunikacích.
Reklamy u silnic patří do samosprávy obcí
K plošnému zákazu reklamních ploch u komunikací nemá podle Martina Nováka z tiskového odboru ministerstva dopravy úřad právo. Zasahoval by tím v případě billboardů v zástavbě do samosprávné činnosti jednotlivých obcí. Pokud by chtěly umístění reklamních poutačů omezit, nebo přímo zrušit, mohly by to udělat vyhláškou.
V současnosti o umístění konkrétních billboardů rozhodují stavební úřady, které si vyžadují stanoviska dalších orgánů státní správy, vysvětlil Heroudek s tím, že v případě Prahy jde o odbor dopravy a zpravidla i odbor životního prostředí. K reklamním plochám do dvou metrů čtverečních se vyjadřuje technická správa komunikací. Pro zamítnutí stavby nemají podle Heroudka silniční úřady dostatečnou oporu v zákoně a nemají důvod billboardy zakazovat i tehdy, kdy jich je kolem komunikace příliš moc.
Se zákazem výstavby poutačů v okolí silnic počítá návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který ve středu schválila vláda. Do pěti let by od silnic v otevřené krajině měly zmizet všechny cedule s výjimkou poutačů na motely či čerpací stanice.