Bárta šel do politiky kvůli zakázkám, udává jeho tajný plán

- Aktuality autor: red

Neformální šéf strany Věci veřejné a ministr dopravy Vít Bárta vstoupil do politiky, aby získal ekonomickou moc. Vyplývá to z jeho pětileté koncepce, kterou sepsal v roce 2008. Informace z dokumentu zveřejnil ve čtvrtek server iDnes.cz a v pátek deník Mladá fronta Dnes.

Tehdejší majitel bezpečnostní agentury ABL plánoval mimo jiné koalici VV s ODS na pražském magistrátu. Bárta přitom od začátku svého politického působení veřejnosti tvrdil, že mu nejde o byznys. Na důkaz toho prodal svůj podíl v ABL bratrovi. Nyní se ke strategii nevyjadřuje, domluvený rozhovor s MfD podle deníku zrušil.

Podle iDnes.cz si Bárta svolal v říjnu roku 2008 své blízké spolupracovníky z ABL na tajné jednání do hotelu Chateau Mcely. Předložil jim strategii, podle které se měli řídit až do roku 2014. "Musíme směřovat k posilování ekonomické a sekundárně politické moci," uvedl tehdy ředitel ABL Bárta. Vysvětlil, že velké zakázky získávají vždy ti "nejlepší" - tedy firmy s největším obratem a počtem zaměstnanců.

Nelze oddělovat politiku a ekonomiku

"Propojení ekonomické a politické moci potvrzují statistiky, že 40 procent zakázek v EU pro soukromé bezpečnostní agentury je zadáváno veřejným sektorem," řekl před třemi lety Bárta na tajné poradě. Z toho podle něj vyplývá, že nelze oddělovat ekonomickou a politickou moc.

Současný ministr před třemi lety také uvedl, jak chce svých cílů dosáhnout. "Musíme vytvořit nejsilnější soukromou bezpečnostní službu v zemi. Musíme dosáhnout dominantního postavení na trhu a posilovat vlastní pseudokonkurenční firmy. A rozvíjet nové kategorie zákazníků ve veřejné správě (zdravotnictví, školství, státní úřady, samospráva, sociální služby)," popsal své ekonomické cíle.

Jako takzvaný ekonomicko-politický cíl si vytyčil "rozvoj komplexního bezpečnostního servisu pro ekonomické elity", za politické cíle označil vybudování koalice VV s ODS na magistrátu v roce 2010, ovládnutí radnice Prahy 1 a Prahy 5 v roce 2010 a rozvoj vztahů s politiky ČSSD... "A v roce 2014 získání 30 procent ODS v Praze, nebo VV získají 30 procent rady magistrátu," napsal v roce 2008.

K získání klientů je nutné udělat vše

Podle dnešního vydání MfD se Bárta při vysvětlování strategie přiznal i k tomu, že používá nevybíravé metody. "Je třeba si přiznat, že my jako top management se chováme stejně jako dosavadní elity a společenský systém minimálně nepodporujeme - například děláme maximum pro minimalizaci daňové zátěže, korumpujeme, podporujeme protekcionalismus," uvedl tehdy.

V květnu 2007 na školení manažerů v ABL, ze kterého má MfD nahrávku, prý zase řekl, že k získání klientů je potřeba udělat všechno možné včetně totální infiltrace do prostředí potenciálního zákazníka. "Dokážu si představit, že když mám opravdu velkého zajímavého zákazníka, že na něj na dva dny nebo na týden někoho posadíme, abychom věděli, kde je, co dělá, s kým se stýká. A potom se pokusíme infiltrovat natvrdo do jeho prostředí," nabádal Bárta manažery.

Do loňských voleb vedl Bárta Věci veřejné s hesly "vyžeňme dinosaury, zastavme korupci a klientelismus". Stranu dostal do parlamentu, sám se stal ministrem dopravy a bývalí manažeři ABL obsadili posty ve státní správě, mimo jiné i jako náměstci ministrů, upozornil server.

Tagy: bárta abl vv

Zdroje: ČTK