Americké reklamy za 25 milionů dolarů ode dneška kritizují Obamu

- Aktuality autor: Sebastian Kantor

Americký prezident Barack Obama čelí ode dneška v 11 státech, důležitých pro listopadové volby do Bílého domu, kritickým reklamám. Kampaň za 25 milionů dolarů připravila organizace Američané za prosperitu (Americans for Prosperity), za kterou stojí miliardářští bratři David a Charles Kochové. Podle deníku The New York Times jde o nejnovější ukázku toho, jaký vliv na současnou volební kampaň mají skupiny podporované malým počtem bohatých dárců.

Američané za prosperitu patří mezi takzvané politické akční supervýbory, které jsou důležitým fenoménem letošních voleb. Na rozdíl od kampaní jednotlivých kandidátů podléhají mnohem menší regulaci a nemají žádné limity pro výši příspěvků. Nesmějí pouze přímo podporovat jednotlivé kandidáty.

Ve svých spotech se proto zaměřují na jednotlivá témata. V současné fázi volební kampaně republikánské supervýbory suplují reklamy Mitta Romneyho, který může stovky milionů vybraných na volby v posledních měsících podle zákona použít až po nominačním sjezdu strany, který se uskuteční na konci srpna v Tampě na Floridě.

Důležitá Florida

Stát na jihu USA tradičně patří k těm, jejichž voliči rozhodují prezidentské volby. Florida je proto jedním z 11 států, kde se dnes začínají vysílat reklamy podporované bratry Kochovými, kteří mimo jiné stáli i za vzestupem konzervativního a silně protiobamovského hnutí Tea Party. Dalšími státy, na něž se Američané za prosperitu zaměřili, jsou například Colorado, Iowa, Nevada či Pensylvánie.

První ze série reklam kritizuje současného prezidenta kvůli astronomickému dluhu Spojených států, který podle konzervativců bude jedním z hlavním témat letošní volební kampaně. Záběry na číslice zobrazující rostoucí zadlužení země ve spotu střídají Obamovo vyjádření po nástupu do úřadu, kdy slíbil dluh snížit. Šéf Bílého domu tehdy uvedl, že pokud se mu to nepodaří, bude prezidentem jen jedno volební období.

Nové způsoby

Kampaň Američanů za prosperitu se tak vůbec poprvé spíše než na témata zaměřuje na kritiku samotného prezidenta. Podle amerických médií by si tím mohla vysloužit postih úřadů. Pravidla ale nejsou zcela jasná. Další spoty chystané organizací se již ale nicméně zaměří na osudy Američanů zasažených zhroucením ekonomiky.

Volebními spoty v těchto dnech na svého soka Romneyho útočí i Obama. Ukazuje v nich například dělníka z továrny, na kterého těžce dopadlo uzavření továrny, kde pracoval, když ji převzala bývalá investiční společnost nynějšího republikánského kandidáta Bain Capital. Muž v ní říká, že po konci továrny přišel o zdravotní pojištění v okamžiku, kdy se jeho manželka potýkala s rakovinou. Spot za její pozdější smrt nepřímo dává vinu Romneymu. Jeho kampaň, ale i některá média jej označily za zavádějící.

Tagy: kritika obama

Zdroje: ČTK