Dnes je čtvrtek 18. dubna 2024., Svátek má Valérie
Počasí dnes 8°C Dešťové přeháňky

Tvrdý byznys duchovních vůdců: Vědí, jak vydělat na lidech

Tvrdý byznys duchovních vůdců: Vědí, jak vydělat na lidech
Indický spirituální guru Gurmeet Ram Rahim Singh Insan dokáže udělat velkolepou show a vydělat na svém jménu stamiliony dolarů | zdroj: Profimedia

Meditace, čakry, karma a duchovní sebepoznání jsou pojmy, při jejichž vyslovení spiritistickým vůdcům šustí dolary v kapsách. Víra a duchovno jsou tvrdý byznys se stamilionovými obraty. Samozvaným duchovním vůdcům, učitelům jógy a zakladatelům sekt už nestačí jen psát knihy, mají své kolekce sportovního oblečení i zdravé výživy.

Léčí nádory, neplodnost, chmury duše, nebo alespoň vědí, jak v sobě objevit sílu a pomoci si sám. Za jednu přednášku vybírají vstupné, které neklesá pod tisíc korun.

Za třídenní seminář o "účinné metodě integrace mysli,  těla a ducha, která vede k uvolnění starých emocionálních zranění a k nastartování samoléčivého procesu v těle," si autorka myšlenky Brandon Baysová účtuje 10 500 korun, plus dalších 500 za překlad a 200 za oběd.

Na přednášku životního kouče a spirituálního guru Deepaka Chopra přišlo v květnu 2014 do pražské Lucerny 1200 lidí – vstupné začínalo na tisícovce.

Samostatnou kapitolou je pak nechvalně známý Guru Jára, jehož knihy jsou i přes jeho odháčkovací pověst stále žádaným zbožím. A ne zrovna levným – 400stránková kniha, která obsahuje "nejenom geniální, šílené a odborně přelomové texty, a to i z pohledu celosvětového", stojí pouhých 1760 korun. S dodatkem, že běžná maloobchodní cena je 3200.

Indie to dotáhla k dokonalosti

Většina postav duchovních guru a esoterických vůdců může ale i se závratnými výdělky závidět svým kolegům v Indii. Ti dokážou skloubit prvky Bollywoodu s estrádou, flitry, rockovými koncerty i sušenkami. A mají za to stovky milionů dolarů.

Hvězdou je například Gurmeet Ram Rahim Singh Insan, třetí guru severoindické sekty Dera Sacha Sauda založené v roce 1948. Dřevorubec ve flitrovaném oblečení vyprodává obří stadiony a desítky tisíc diváků na nich svorně upadají do euforie při poslechu písní jako Love Charger (Nabíječka lásky).

zdroj: YouTube.com

Nechali se uhranout jejím duchaplným textem obsahujícím obraty jako "I am so lucky because/You are my love charger." (Jsem tak šťastný, protože jsi má nabíječka lásky).

Až se po (téměř?) halucinogenním zážitku vydají domů, na cestu si koupí balení oplatek se stejným názvem Love Charger. Singh totiž začátkem února nabídku pro příznivce své sekty rozšířil o 150 nových spotřebitelských produktů. Vedle DVD s jeho dvěma filmy, CD se stylovými písněmi a vstupenkou na seminář si tak mohou koupit i sušenky nebo třeba nudle.

Excentričtí šarlatáni mají na byznys dobrý čich

Pro podobné persony, jako je Singh, existuje pojmenování godmen – jde o poměrně hanlivé označení charismatického guru-showmana a v podstatě excentrického šarlatána. Indická média o nich mluví i jako o duchovních podnikatelích, kteří hledají způsob, jak najít co největší synergii mezi duchovním poselství, osobní popularitou, byznysem a politickým vlivem.

Singh není ale samozřejmě jediným indickým godmanem, který se vrhl na prodej založený na své slávě. Rychleji než on se zvládl v tomto odvětví uchytit učitel jógy Ramdev, jehož lekce v televizi hltá stále početnější střední třída. Už před deseti lety začal nabízet svou vlastní řadu "ájurvédské" medicíny a kosmetiky.  

Musí se mu nechat, že umí pružně reagovat na situaci na trhu. Když Indie loni zakázala prodej instantních nudlí společností Nestlé, téměř obratem přispěchal se svou variantou. Jak jinak než pod svou hlavičkou.

Z toho je jasně vidět, že se nebojí ani konkurence nadnárodní společnosti. Už nyní proto například připravuje vlastní kolekci sportovního oblečení na jógu, které bude vyrobené z podomácku tkané bavlny.

Reklama a politické styky se vyplatí

Konkurenční boj o zákazníka je tvrdý a lidé, kteří se prezentují jako duchovní lídři, neváhají sahat i po nečestných zbraních v podobě útočné reklamy a vzájemnému shazování svých zázračně léčivých produktů.

V reklamních kampaních přitom nejsou žádnými troškaři. Ramdev si během jednoho lednového týdne pro svou značku Pataňdžali objednal v médiích 17 tisíc spotů. To překonalo i nadnárodní giganty Unilever a Cadbury. Hraje se tu totiž o závratné částky: Roční obrat firmy se prý v posledním roce zdvojnásobil a dosahuje téměř 750 milionů dolarů.

Vyplatí se proto mít i vlivné přátele v politice. Továrna Pataňdžali díky tomu nedávno dostala stálou ochranu ze strany protiteroristické policejní jednotky. Toho z dalších soukromých podniků dosáhly jen ropné rafinérie, ocelárny a internetové servery.

Vlivní přátelé seshora se hodí také, když chcete například pořádat největší světový veletrh umění v Dillí v záplavové zóně u řeky Jamuny, který je navíc důležitým zdrojem pitné vody. To se pak umí vládní agentury nad obří akcí šamanského milionáře Sri Sri Ravi Shankara bez problémů přivřít oči.

Zvlášť, když se na jevišti měl objevit i premiér Nárendra Módí a se stavbou pontonových mostů pomáhala armáda. 

Zdroje:
The Economist, Vlastní