Dnes je pátek 29. března 2024., Svátek má Taťána
Počasí dnes 15°C Polojasno

Zlatý důl jménem digitální samolepky. Vydělávají se na nich miliardy

Zlatý důl jménem digitální samolepky. Vydělávají se na nich miliardy
Asijská komunikační aplikace Line vydělala na samolepkách balík | zdroj: Profimedia

Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, protože na svůj protějšek nevidíme, online komunikace přece jen nabízí neverbální možnosti. Třeba online samolepky, které používá drtivá většina uživatelů chatových aplikací. Vyrobit takovou "kravinku" nestojí takřka nic, zato se na ní dají vydělat neuvěřitelné peníze. 

Před třemi roky rozšířil Facebook tradiční smajlíky o takzvané samolepky. Obrázky všemožných zvířátek nebo filmových postaviček doslova zaplavily soukromé chaty nebo komentáře a staly se nedílnou součástí digitální existence online generace. Zatímco Facebook stále ještě nabízí samolepky zdarma, jiné aplikace na nich doslova vydělávají. 

Třeba asijská appka Line dokázala ze samolepek udělat zlatý důl. Jen loni vydělala na digitálních obrázcích 268 milionů dolarů (téměř 6,5 miliardy korun). 

Line, která je populární hlavně v Japonsku, a v Čině dominující WeChat nabízí tvůrcům samolepek obrovský trh. Line v současné době nabízí přes čtvrt milionů různých samolepkových kolekcí. A lidé je s radostí využívají - denně jich pošlou 389 milionů, což je skoro desetina všech zpráv posílaných přes Line. 

Tato aplikace je v Asii populární stejně jako Facebook nebo Snapchat na západě. Sama o sobě je zdarma, vychytávky navíc - tedy samolepky a hry - si uživatelé musí přikoupit. Díky placenému obsahu si Line loni vydělala celkem 1,1, miliardy dolarů (27 miliard korun).

Skrytý potenciál (nejen) v českých uživatelích

Facebook zatím peněženky svých uživatelů šetří, do jeho Messengeru si ale i tak můžete samolepky koupit - od třetí strany. Singapurská firma PicoCandy je prodává v cenovém rozmezí od jednoho do dvou dolarů.

Zájemci by si ale museli aplikaci PicoCandy stáhnout a otevřít při každém nákupu, což už představuje několik úkonů navíc, kterým se lidé snaží spíše vyhýbat.

I když trh se samolepkami roste, ať už jde o přibývající množství dalších a dalších samolepkových sad nebo o prodeje v asijských zemích, jeho budoucnost je značně nejistá. I majitel aplikace Line se vyjádřil, že nepřeceňuje současný zájem a připomněl podobný boom, který svého času zažily vyzváněcí melodie na mobily.

Současnou popularitu samolepek, které především v Asii téměř nahradily svého digitálního předchůdce v podobě emotikonů, možná ukončí právě Facebook. Společnost rozšířila vizuální možnosti o přidávání GIF obrázků. Paradoxně si tak sama může zasypat zlatý důl, který je skrytý ve všudypřítomných samolepkách.

Zdroje:
Vlastní, qz.com