Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 7°C Slabý déšť

Líní Češi nevaří, ani nechodí do restaurací. Rozvoz jídel ale stejně prodělává

Líní Češi nevaří, ani nechodí do restaurací. Rozvoz jídel ale stejně prodělává
Češi utratí za donášku jídla desítky milionů, ale firmy z toho neumí vytěžit zisk Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Když se vám nechce vařit a nemáte ani čas a chuť vyrazit do restaurace, objednáte si jídlo domů. Donáškovou službu využívá čím dál více Čechů, na jejichž pohodlnosti vyrostl byznys, ve kterém se točí desítky milionů korun. Navzdory závratným částkám ale firma, která ovládá donáškový byznys v Česku, končí každý rok v mínusu.

V době, kdy český trh s pohostinstvím a stravováním zažívá pokles, se jedné jeho části nebývale daří. Češi si oblíbili objednávání jídel on-line. Portály nabízející tuto službu vyřizují měsíčně stovky tisíc objednávek. A jdou zákazníkům i restauracím na ruku. Poskytují přehled nabídek restaurací, ve kterém si lidé mohou vybírat přímo konkrétní jídlo, nikoli jen podnik, ze kterého by si pak museli dál objednat. Často také zajišťují i rozvoz jídel.

Jednička na českém trhu DameJidlo.cz si za zprostředkování bere mezi deseti až patnácti procenty z objednávky. A když má zajistit rozvoz, říká si o dalších deset procent. Jen loni to firmě přineslo přes 150 milionů korun na tržbách.

Jinou taktiku zvolila konkurenční firma JídloTEĎ, která vznikla před třemi roky a zaměřila se právě na nabídku vlastního rozvozu jídel. Výsledek? Společnost koupil německý gigant Delivery Hero, který zároveň vlastní i část podílu v DameJidlo.cz.

I když se díky tomuto tahu podařilo službě DameJidlo.cz ovládnout z podstatné části český trh a firma těší se z obratu v řádech desítek milionů korun, v plusu zatím nebyla za celou dobu své existence. Jen v loňském roce prodělala 53 milionů.

Ve ztrátách a německých rukách

Firma po čtyřech letech fungování na trhu doufá, že letošní rok bude průlomovým. Očekává největší tržby v historii, a proto věří, že by mohla skončit konečně aspoň na nule. Prodělky zdůvodňuje vedení především investicemi do marketingu a reklamy.

Jediným, kdo na rozvozu hotových jídel po republice už vydělal, je zakladatel firmy Tomáš Čupr. Internetový podnikatel, který firmu zakládal s investiční skupinou Miton a Enern a  kromě jejich projektu DameJidlo.cz rozjel v minulosti úspěšný Slevomat.cz a v současné době se snaží zapracovat na potravinovém e-shopu Rohlik.cz.

Německá Delivery Hero je podobně jako česká varianta, kterou německá společnost koupila, stará jen pár let. Za tu dobu dokázala od investorů získat 1,4 miliardy dolarů a rozjet podnikání v desítkách zemí na celém světě. Jejími největšími konkurenty v globálním světě dovážkových jídel jsou britské Just Eat a nizozemské Takeaway.com.

Podobně jako v Česku se hospodaření Nizozemců pohybuje v červených číslech. Změnu k lepšímu očekávají letos. Britové ale dávají svým kolegům z jiných zemí naději, že se byznys s rozvážkami nakonec vyplatí. Jejich letošní profit by měl dosáhnout 104 milionů liber.

Zdroje:
Vlastní