Francie trochu jinak: Žádné památky, ale do Paříže na šílenou zmrzlinu

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Eiffelova věž, Montmartre nebo Moulin Rouge už jsou sice příliš okoukané, Paříž má ale návštěvníkovi pořád co nabídnout. A nejde jen o galerie nabité uměleckými skvosty nebo atmosféru, o níž všichni po básní. Z francouzské metropole si můžete odvézt chutný a doslova mrazivý zážitek.

Zmrzlina se připravuje mimo jiné s pomocí tekutého dusíku

Zmrzlina se připravuje mimo jiné s pomocí tekutého dusíku,zdroj: Profimedia.cz

Tekutý dusík nebo mrazící deska, která před očima zákazníka vyrobí zmrzlinu: v Paříži spoléhá nová generace zmrzlinářů na originální recepty, v nichž se pojí čerstvé suroviny s jistou dávkou umění.

Milovníci zmrzliny mají letos v létě velký výběr mezi produkty velkých značek a domácími výrobky tradičních drobných zmrzlinářů. Stoupenci nových metod neváhají a usazují se v ulicích francouzské metropole.

Kotouče dýmu stoupají z misek umístěných na osvětleném pultu Nitrogénie, který se otevřel před dvěma měsíci nedaleko Centre Pompidou. Tekutý dusík o minus 196 stupních Celsia mrazí hmotu, aby se z ní stala zmrzlina bez krystalů.

"Když lidé vidí kouř, myslí si, že používáme chemii. Snažíme se jim vysvětlit, že vyrábíme jen z čerstvých surovin," vysvětluje David Musset, který si recept přivezl z Austrálie.

Tato kuchařská technika existuje už hodně let, ale používala se především v prestižních podnicích.

Quentin Bourdonnay, který si otevřel iceRoll počátkem loňského roku, rovněž nalezl inspiraci na druhé straně planety, v Thajsku. Ve svém krámku v historické čtvrti Marais nabízí od května domácí zmrzlinu rolovanou jako cigareta.

Zmrzlinovou hmotu pokládá na kovovou desku, která se podobá plotně na pečení palačinek, ovšem s jedním rozdílem: mrazí. Prodavač přidá omáčku a ovoce podle přání zákazníka. Vše mixuje s pomocí špachtle a vytváří malé rolády.

Oba podnikatelé sázejí i na teatrální stránku přípravy. "Lidi to přitahuje, když vidí, jak se zmrzlina vyrábí," tvrdí Quentin Bourdonnay. IceRoll nyní zakládá pobočky v zahraničí v zemích, kde je jiné klima než ve Francii, aby si zajistil celoroční odbyt.

Podobně jako Nitrogénie si i tato mladá společnost začíná shromažďovat své věrné na sociálních sítích, kde se sdílejí fotografie mražených dezertů. Avšak prezentace produktů originálním způsobem není výsadou pouze nováčků.

"My pracujeme se špachtlí a podáváme zmrzlinu v podobě květin," říká Paolo Benassi, spoluzakladatel Amorina, jehož první prodejna italské zmrzliny se otevřela na ostrově Saint-Louis. Od svých počátků v roce 2002 tato firma používá techniku umožňující zákazníkovi, aby si zvolil neomezené množství vůní.

A co tradiční kuličky zmrzliny? Ty lákají stejně jako dříve.

"Naším hlavním způsobem, jak získávat zákazníky, je dělat dobrou zmrzlinu. Nejlepší metodou je šeptanda," prohlašuje Muriel Delpuechová, majitelka firmy Berthillon a vnučka jejího slavného zakladatele Raymonda Berthillona, který zemřel v roce 2014. Před jejich obchodem na ostrově Saint-Louis stojí stále fronty turistů.

Staří výrobci zmrzliny tvrdí, že příchod nové konkurence je přínosem, neboť to zvyšuje zájem o výrobek a zviditelňuje to tento sektor.

Francouzi snědí méně zmrzliny než činí průměr v Evropské unii: ročně spotřebují asi šest litrů této pochoutky, zatímco evropský průměr je 6,8 litru.

Domácí zmrzlina představuje jen malou část trhu. Celkový obrat v jejím prodeji je těžké odhadnout, protože sektor je značně roztříštěný.

Tagy: Francie zahraničí tipy na výlet zajímavosti a kuriozity turistika a cestovní ruch kulinářství a gastronomie

Zdroje: ČTK,AFP