Evropským pravidlům odporuje i nová varianta německých dálničních poplatků

AKTUALITA - Aktuality autor: luk

Také nová podoba dálničního mýtného prosazovaná německou vládou odporuje pravidlům Evropské unie. K tomuto závěru dospěli ve svém posudku právníci vědecké služby německého Spolkového sněmu s tím, že dálniční poplatky v navrhované formě diskriminují zahraniční řidiče.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: ThinkStock

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt před časem uzavřel s Evropskou komisí kompromisní dohodu o podobě mýtného. V lednu pak německá vláda schválila pozměněný návrh, podle kterého si dálniční známku budou muset koupit všichni majitelé aut, kteří budou chtít použít německé dálnice, avšak některým německým řidičům se poplatky vrátí formou slevy na dani.

Vědecká služba Spolkového sněmu je nezávislá skupina expertů z různých oblastí, kteří jsou zaměstnanci parlamentu a pro poslance vypracovávají odborné posudky k různým tématům, nejčastěji právní povahy. Jde o apolitický právní poradní orgán.

Sama o sobě není podle posudku právníků německého parlamentu úleva poskytovaná německým řidičům při placení daní z motorových vozidel diskriminační. V celkovém pohledu a v kombinaci s dalšími opatřeními ale podle právníků lze hovořit o "nepřímé diskriminaci na základě státní příslušnosti", která je v Evropské unii zakázaná. Tuto diskriminaci přitom podle nich nelze ospravedlnit žádným přípustným důvodem.

Evropská komise nechtěla informace komentovat s tím, že nová pravidla zatím nebyla definitivně schválena. "Zákonem se můžeme zabývat teprve tehdy, až bude v konečné podobě přijat německým parlamentem, teprve pak můžeme posuzovat, zda odpovídá evropskému právu," řekla novinářům mluvčí komise Anna-Kaisa Itkonenová.

Spolkový ministr dopravy Dobrindt dlouhodobě odmítá, že by připravované mýtné bylo v rozporu s evropskými pravidly. Opírá se mimo jiné o nedávno dosažený kompromis v jednání s Evropskou komisí, na jehož základě by například za mýtné kompenzaci nedostávali všichni němečtí řidiči, ale především ti, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Také dnes Dobrindt zopakoval, že mýtné je spravedlivé a v souladu s evropským právem. "Mýtné bude," řekl.

Posudek parlamentních právníků napadl generální tajemník bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) Andreas Scheuer. Obsahuje podle něj vykonstruovaná obvinění a byl vypracovaný "na zakázku". O posouzení souladu mýtného s evropským právem parlamentní právníky požádala strana Zelených, vědecká služba Spolkového sněmu je ale apolitickým právním poradním orgánem parlamentu.

Proti dálničním poplatkům v navrhované formě se ohrazují především země sousedící s Německem, včetně České republiky. Nejtvrdším kritikem je Rakousko. Jeho ministr dopravy Jörg Leichtfried německý parlamentní posudek přivítal jako potvrzení svých výhrad vůči mýtu, které je podle něj "mýtem čistě pro cizince". Leichtfried zdůraznil, že není proti mýtnému jako takovému, které se platí i v Rakousku, ale proti tomu, aby ho platili pouze cizinci. Vídeň uvažuje, že proti němu podá žalobu k Soudnímu dvoru EU. Po důkladné analýze by se k ní mohlo připojit i Česko.

Tagy: Německo zahraničí dálniční známka silniční doprava mýtné na německých dálnicích

Zdroje: ČTK