Chcete letět levně? Tak my vám to spočítáme…

MAGAZÍN - Magazín autor: luk

Ve snaze udržet krok s nízkonákladovými společnostmi zavádí stále více aerolinek levné letenky. Jejich majitelé se ale musí připravit na to, že budou muset leccos překousnout – a někdy se s nimi bude zacházet téměř jako s obtížným hmyzem.

Airbus A380-800

Airbus A380-800,zdroj: Profimedia.cz

Kdo cestuje letadlem, musel si toho v uplynulých letech už nechat líbit hodně. Místa na nohy mezi sedadly je stále méně, kdejakých poplatků naopak stále více, na palubu se nesmí brát kdeco a zájemci o občerstvení platí za nevábný sendvič a vlažné kafe nekřesťanské peníze.

Řadu z těchto inovací zavedly právě nízkonákladovky, aby dokázaly udržet co nejnižší ceny - a spousta tradičních leteckých společností to od nich odkoukala.

Cestující Basic Economy nesmějí skoro nic

V boji o co nejlevnější letenky se teď dostaly do čela tři (kdysi vzorné) americké aerolinky: základní turistickou třídu (Basic Economy) nabízejí United, Delta a od 10. února nově i American Airlines. Oproti normální turistické třídě mohou majitelé těchto letenek ušetřit až 50 dolarů. Společnosti jim ale na oplátku cestování znepříjemní, jak jen to jde: nelze si například předem vybrat místa a ani rodiny nemají nárok sedět pohromadě.

Lety nejde přebukovat ani stornovat a odletovou bránou se smí projít až poté, co už jsou všichni ostatní pasažéři na palubě. To ale není všechno. Majitelé těchto laciných letenek si (s výjimkou Delty) nesmějí dát příruční zavazadlo do schránky nad hlavami.

Nemohou si s sebou tedy vzít nic, co by nenacpali pod sedadlo. A pokud by je načapali, jak si dávají tašku nad hlavu, zaplatí kromě obvyklého poplatku za zavazadlo ještě dodatečnou pokutu 25 dolarů. Jednoduše řečeno - tyto letenky jsou určeny lidem, kterým je všechno fuk.

Dřív bylo dělení na jednotlivé třídy jednoduché: První třída (First Class), obchodní (Business) a turistická (Economy). Dnes se tato škála rozšiřuje. Špičku přitom tvoří ultraluxusní nabídky aerolinek z oblasti Perského zálivu. Etihad z Abú Zabí například nabízí třídu Residence, což je malé apartmá s obývákem, koupelnou, dvojpostelí a obsluhou. Jiné aerolinky, jako třeba Lufthansa, naopak první třídu na mnoha trasách ruší.

Ryanair za loňský rok vystřídal Lufthansu na pozici největších evropských aerolinek v počtu cestujících. Ten se zvýšil o 15 procent na 117 milionů, zatímco v případě Lufthansy nárůst činil méně než dvě procenta na 109,7 milionu.

Evropské aerolinky zaměřené na lety na krátké vzdálenosti se v posledních měsících potýkají s problémy kvůli nadměrným kapacitám a rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii.

Turistická třída ale už také není to, co bývala. Nízkonákladovka Lufthansy Eurowings například nabízí bezplatné jídlo a nápoje jen těm cestujícím turistické třídy, kteří si zaplatili dražší tarif Smart. Ti ostatní musí buď žíznit a hladovět, nebo tvrdě platit. U Air Berlin zaplatíte za kelímek vody v turistické třídě i na evropských letech a zadarmo tu pasažéři dostanou jen ono tradiční čokoládové srdíčko.

Některé nízkonákladové společnosti jdou opačným směrem a snaží se zákazníkům naopak nabídnout trochu víc komfortu – jako třeba irský Ryanair, který se kvalitou služeb blíží tradičním aerolinkám.

Premium Economy - něco mezi turistickou a byznys třídou

"Produkty nízkonákladovek a tradičních společností se stále více přibližují," řekl německému týdeníku Der Spiegel hamburský expert na leteckou dopravu Cord Schellenberg. "Pro nízkonákladovky je to dobře: ukázaly, jak se dají ušetřit náklady. Tradiční aerolinky se naopak musely kompletně přeorientovat. Desítky let přesvědčovaly lidi, jak exkluzivní a krásné je létání. Tento souboj o co nejnižší cenu nemohou vyhrát."

Budoucnost vidí Schellenberg ve třídě Premium Economy, která vyplňuje mezeru mezi turistickou a - třikrát dražší - byznys třídou. Na dálkových letech už tuto úspěšnou variantu zavedla řada společností: Lufthansa, Cathay Pacific, Qantas a počítá s ní i dubajská Emirates.

Třída nabízí širší sedadla, trochu víc místa pro nohy, větší výběr jídla, lepší služby, oddělený prostor a přednost při odbavení a bezpečnostní kontrole. Je určena především šetrným podnikatelům, ale využívají ji i turisté, kteří rozhodně netouží po tom, aby se během letu mačkali na sedadlech jako sardinky.

Tagy: Německo aerolinky zahraničí Spojené státy letecká doprava zajímavosti a kuriozity americké aerolinky turistika a cestovní ruch světová ekonomika společnosti a firmy

Zdroje: Der Spiegel